Vilniaus centre iškilo naujas „Sodas” – šiuolaikinio meno kūrinys

Vilniuje, šalia Neries upės, poilsio aikštelėje prieš krantinės sporto zoną, iškilo naujas šiuolaikinio meno kūrinys – Rafal Piesliak instaliacija „Sodas”. Kūrinys yra savivaldybės iniciatyvos „Dovana Vilniui” dalis, kuria siekiama puoselėti skirtingas sostines vietas, joms suteikiant naują prasmę ar kultūrinį kontekstą.  Instaliaciją „Sodas” sudaro 10 skirtingų objektų, atkartojančių antenas ir televizijos bokštus.

Kūrinį Vilniaus miestui dovanoja dr. Irmantas Norkus, advokatų kontoros „Cobalt” vadovaujantysis partneris, kuris instaliaciją įsigijo tarptautinės meno mugės „ArtVilnius’20” metu. „Sodas” yra ir „ArtVilnius’20” vertinimo komisijos pripažinta geriausia instaliacija, ji apdovanota už nuoseklų profesionalumą ir kontekstualumą.

„Meno objektai kuria miestuose ypatingą nuotaiką, o prie atviroje erdvėje atsiradusio kūrinio sustojęs žmogus kitą dieną galbūt susiruoš ir į parodų salę. „Dovanos Vilniui” edukuoja ir praturtina”, – sakė Vilniaus miesto meras Remigijus Šimašius.

Komunikacijos sklaidos ir bendravimo simbolis

Instaliacija „Sodas” yra skulptoriaus R. Piesliak (atstovauja galerija (AV17)) kūrinių serijos „Antenos” dalis. Antenos ir bokštai buvo kuriamos prisimenant Rygos ar Berlyno televizijų bokštus, tačiau jų neatvaizduojant, o labiau siekiant sukurti naują, galimą televizijos bokšto idėją.

„Mąstant apie šiuolaikinę visuomenę, antenos tampa svarbia žinių sklaidos ir įvairialypės komunikacijos dalimi. Tuo tarpu gamta prie tokių žmogaus kurtų darinių prisitaiko. Pavyzdžiui, paukščiams antena tampa tranzitiniu objektu, ant kurio pritupiama pailsėti, pasižvalgyti. Mąstant apie tai, man įdomios tampa skirtingų objektų reikšmės visuomenei ir natūraliai aplinkai. Kuriant instaliaciją „Sodas” galvojau apie komunikaciją ir jos kaitą visuomenėje pastaraisiais dešimtmečiais. Ne tik apie informacijos sklaidos naudą, bet ir tarpžmogiško bendravimo transformacijas, kurios priklauso ne tik nuo kuriamų technologijų, bet ir nuo aplinkos poveikio”, – taip savo kūrinio idėją aiškina menininkas R. Piesliak.

Instaliacija „Sodas” per komunikacijos permąstymo prizmę atskleidžia tiek gyvenamosios aplinkos pokyčius, tiek žmogaus prisitaikymą prie jų, taip pat įpročių keitimą ir integravimąsi. Tuo pačiu tarsi bandoma hipotetiškai spėlioti, kokia tarpusavio komunikacija galėtų būti ateityje.

Kūrinio vieta – neatsitiktinė

Kūrinio vieta greta Neries upės, krantinėje, simbolizuojančioje progresą, komunikaciją, su integruotu Vilniaus televizijos bokštu fone, pasirinkta neatsitiktinai. Pirmą kartą instaliacija pristatyta meno mugėje „ArtVilnius” taip pat turėjo specialiai parinktą vietą, kuomet kūrinio fone buvo matomas Vilniaus televizijos bokštas. Lygiai taip pat nuolatinėje skulptūros vietoje televizijos bokštas tarsi integruojasi į kūrinį ir tampa jo dalimi, o pats kūrinys tampa ir miesto peizažo dalimi. Šioje vietoje kūrinys priverčia pažvelgti ne tik į jį patį, bet ir į supančią aplinką, permąstyti joje vykstančius procesus. Taip pat ši krantinės pusė – naujų Vilniaus pastatų, naujų sporto aikštelių, įmonių, progreso ir komunikacijos pusė. Tad kūrinys pritampa vietoje, kurioje įprasminama jo svarba.

Instaliacija yra sukurta iš plieno, kuris ir yra naudojamas tikroms antenoms gaminti. Taip pat tai lgaamžė, patvari medžiaga, leidžianti skulptūrai išsilaikyti viešoje erdvėje daug metų, o kartu ir statybinė medžiaga, prisidedanti prie urbanizacijos progreso, miestų vystymosi.

„Šios dovanos Vilniui tikslas – šiuolaikiniu meno kūriniu įprasminti viešąją miesto erdvę, suteikti galimybę visiems vilniečiams ir miesto svečiams susipažinti ir džiaugtis konceptualiu antenų „Sodu”, kuris aktyviai sąveikauja ir organiškai įsilieja į Vilniaus miesto panoramą. Žiūrint iš vienos pusės, kūrinys atliepia Vilniaus simbolio – Vilniaus televizijos bokšto motyvus, o žiūrint iš kitos pusės, kalbasi su senamiesčio bažnyčių bokštais. Simboliška, jog šis kūrinys pasirodė pandemijos metu, kai komunikacijos technologijos, jų raida, tampa kaip niekada svarbūs, o tarpžmogiškas bendravimas kaip niekada vertinamas. Tikimės, kad Rafal Piesliak sukurtas „Sodas” praturtins ir papuoš poilsio zoną ir taps vilniečių bei turistų mėgiama susitikimų vieta, kurioje visi galės pabendrauti vieni su kitais,” – pasakojo I. Norkus.

Instaliacija „Sodas” yra  jau antroji I. Norkaus dovana Vilniaus miestui. 2019 m. jis miestui padovanojo gerai Lietuvoje ir pasaulyje žinomos menininkės Severijos Inčirauskaitės-Kriaunevičienės kūrinį „Vandens lelijos”. Kūrinys pastatytas šalia senosios Vingrių vandenvietės (seniausių Vingrių šaltinių), netoli modernaus meno MO muziejaus.

„Nepaprastai džiaugiuosi šia sėkmės istorija menininkui ir dovana Vilniaus miestui. Mums, tarptautinės meno mugės „ArtVilnius” organizatoriams, yra labai svarbu, kad kuo daugiau kokybiškų šiuolaikinio meno kūrinių atsirastų miesto viešosiose erdvėse, kad menas taptų labiau atviras ir lengvai prieinamas plačiajai visuomenei, toks yra mūsų meno mugės organizatorių tikslas”, – pasakojo meno mugės „ArtVilnius”, kurioje buvo įsigyta ši instaliacija, vadovė Diana Stomienė.

Apie autorių

R. Piesliak (g. 1983) yra erdvinių instaliacijų ir objektų menininkas, gyvenantis ir kuriantis Vilniuje. Viena svarbiausių ir ilgiausiai nagrinėtų R. Piesliak kūrybos temų apima žmogaus savijautos ir emocijų ryšį su jį supančia aplinka. Dar studijų metais autorius pristatė savo kūrybą viešosiose erdvėse – skulptūrinius objektus Vilniuje bei Kšyžovoje, Lenkijoje. Parodose R. Piesliak intensyviai pradėjo dalyvauti nuo 2009 m. Yra surengęs 11 personalinių parodų bei aktyviai dalyvauja grupinėse parodose Lietuvoje ir užsienyje (Italijoje, Lenkijoje, Vokietijoje, Ukrainoje, Latvijoje ir kt.). Greta parodų, menininkas taip pat kuria scenografijas spektakliams. 2010 m. autorius gavo Lenkijos valstybinį apdovanojimą už nuopelnus kultūrai.

 Nuotraukos – Ryčio Šeškaičio.

Vilniaus miesto savivaldybė
Jums gali patikti

Atsakyti

Your email address will not be published.