Įsibėgėjant kelionių ir atostogų sezonui, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – Tarnyba) įspėja atsakingai nuomotis automobilius tiek Lietuvoje, tiek užsienyje. Džiaugsmą dėl ypatingai pigaus automobilio nuomos pasiūlymo gali apkartinti neįdėmiai perskaityta automobilio nuomos sutartis ar net neteisėti paslaugos teikėjo veiksmai.
Tarnybos duomenimis, dažniausiai vartotojai skundžiasi dėl tariamai automobiliui padarytos žalos, kai automobilį grąžinus paslaugos teikėjas užfiksuoja naujus automobilio pažeidimus bei defektus, dėl nepagrįstai priskaičiuotų mokesčių (pavyzdžiui, administravimo mokesčio už kelių eismo taisyklių pažeidimus, mokesčio už kurą ir pan.) bei negrąžinamo užstato. 2018 m. vartojimo ginčų sprendimo ne teisme tvarka Tarnyba išnagrinėjo 27 vartotojų ir verslininkų ginčus dėl transporto nuomos paslaugų Lietuvoje, o Tarnybos struktūrinis padalinys Europos vartotojų centras tarpininkavo nagrinėjant 37 vartotojų skundus dėl automobilių nuomos kitose Europos Sąjungos šalyse.
Ką svarbu žinoti nuomojantis automobilį?
- Prieš išsinuomodami automobilį įvertinkite, kas įeina į automobilio nuomos kainą, atkreipkite dėmesį į oro uosto ir kitus vietinius mokesčius bei galiojantį draudimą. Taip pat pasitikslinkite degalų politiką ir patikrinkite, ar sutartyje yra numatyti kokie nors apribojimai, pavyzdžiui, leistinas nuvažiuoti atstumas ar šalys, į kurias leidžiama įvažiuoti.
- Atvykdami pasiimti automobilio turėkite užsakymo patvirtinimą, patikrinkite, ar pasirašomos sutarties sąlygos sutampa su užsakymo sąlygomis, taip pat susipažinkite su draudimo sąlygomis. Pastebėję automobilio trūkumus, užfiksuokite juos nuomos sutartyje ir nepamirškite išsaugoti visų dokumentų. Esant galimybei, automobilio trūkumus fiksuokite nuotraukomis arba filmuokite.
- Fotografuodami arba filmuodami automobilio būklę įsitikinkite, kad nuotraukoje arba vaizdo įraše galima identifikuoti konkretų automobilį (pvz., kad matomas automobilio registracijos numeris).
- Jeigu automobilis sugenda jums juo besinaudojant, nedelsiant susisiekite su nuomos bendrove ir vadovaukitės jos nurodymais (instrukcijomis).
- Pasistenkite grąžinti automobilį nuomos bendrovės darbo laiku, kad būtumėte kartu, kai darbuotojas apžiūrės automobilį. Darbuotojas specialiame akte turėtų pažymėti automobilio būklę, kurį kartu turėtumėte pasirašyti. Išsaugokite jo kopiją. Taip pat automobilį stenkitės grąžinti į nuomos sutartyje nurodytą vietą, o jeigu atsiranda nenumatytų aplinkybių – apie jas informuokite nuomos bendrovę ir susitarimą dėl automobilio grąžinimo į kitą vietą pasistenkite užfiksuoti, kad kilus ginčui galėtumėte įrodyti savo teiginius. Jei automobilį grąžinate ne bendrovės darbo laiku – vėlgi nepamirškite fiksuoti grąžinamo automobilio būklės nuotraukomis arba filmuodami.
Kaip elgtis negavus žadėtų paslaugų?
Kilus ginčui vartotojas pirmiausia privalo raštu kreiptis į paslaugos teikėją ir nurodyti savo reikalavimą. Jei per 14 kalendorinių dienų nuo vartotojo kreipimosi į paslaugos teikėją vartotojui nėra pateikiamas atsakymas, arba paslaugos teikėjo atsakymas vartotojo netenkina, jis turi teisę kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą (jei paslaugos teikėjas registruotas Lietuvoje) arba į Europos vartotojų centrą (jei paslaugos teikėjas registruotas Europos Sąjungoje, Islandijoje arba Norvegijoje).