Nacionaliniu mastu netylant diskusijoms apie išmaniųjų įrenginių žalą ir naudojimą mokyklose, net šimtas Vilniaus mokyklų savarankiškai mėgina atliepti ekranų žalą jauniems žmonėms pabrėžiančius tyrimus ir jau susitarė dėl įvairaus masto telefonų naudojimo apribojimų.
„Tinkamai į ugdymo procesą integruotos technologijos tikrai palengvina mokymosi procesą. Tačiau nekontroliuojamas naudojimasis telefonu blaško moksleivių dėmesį, skatina socialinę izoliaciją ir neigiamai veikia vaikų mokymosi rezultatus. Visiškai palaikau esančius ir gimstančius Vilniaus mokyklų susitarimus dėl telefonų naudojimo ugdymo proceso metu. Manau, tai yra geresnis kelias, nei dar vienas reguliuojantis nurodymas“, – sako Vilniaus miesto vicemeras Vytautas Mitalas.
„Edu Vilnius“ pakalbino dviejų sostinės mokyklų vadoves – Taikos progimnazijos direktorę Vaidą Abramonienę ir Vydūno progimnazijos direktorę Jolantą Sereičikienę – kurios susitarė dėl mobiliųjų telefonų atsisakymo mokyklose. Mokyklų vadovės atskleidė, kaip sekasi įgyvendinti iniciatyvą, kokios buvo mokinių ir tėvų reakcijos, kokie yra naujos tvarkos iššūkiai ir ar tokią praktiką jos rekomenduotų kitoms švietimo įstaigoms.
Nuo idėjos iki įgyvendinimo
Vilniaus Taikos progimnazijos direktorė Vaida Abramonienė pasakoja, kad idėja „Mokykla be telefonų“ ją sudomino lankantis stažuotėje Nyderlanduose. Ten išgirsti teigiami atsiliepimai apie mobiliųjų atsisakymą tiek pamokų, tiek pertraukų metu įkvėpė pamėginti šią praktiką ir Vilniuje. Netrukus iniciatyva startavo dviejose bandomosiose klasėse.
Vilniaus Vydūno progimnazijos direktorė Jolanta Sereičikienė teigia, kad apie iniciatyvos įgyvendinimą pradėjo galvoti po mokytojams ir mokinių tėvams 2024 m. spalio mėn. organizuotos Skaitmeninės etikos centro paskaitos apie laiko, praleidžiamo skaitmeninėje erdvėje, planavimą ir ekranų pavojus.
„Jau lapkritį bendruomenė susitarė, kad vyks „Mėnuo be telefono mokykloje“. Po jo siekėme sužinoti bendruomenės nuomonę, todėl apklausėme mokytojus, tėvus ir mokinius. Mokytojai išsakė pastebėjimus apie pagerėjusį mokinių dėmesingumą, susikaupimą, mokymosi motyvaciją pamokų metu. Sulaukėme ir mokinių tėvų palaikymo, prašymų pratęsti šį susitarimą“, – apie iniciatyvos pradžią pasakoja J. Sereičikienė.
Taikos progimnazijos direktorė V. Abramonienė kalbėdama apie priimtą sprendimą pabrėžia, kad idėjai įgyvendinti ypač svarbūs bendradarbiavimas ir švietimas.
„Iniciatyva bandomosiose klasėse pasiteisino, jai pritarė ir klasės auklėtojai, ir mokinių tėvai, tad įžvalgomis pasidalinome klasių tėvų pirmininkų susirinkime. Siekdami į šį procesą įtraukti kuo daugiau bendruomenės narių, paprašėme diskutuoti šia tema klasėse ir atlikti apklausas, ar pritartų atsisakyti telefonų ugdymo proceso metu. Be to, bendradarbiaudami su Skaitmeninės etikos centru vykdėme švietėjišką veiklą, diskutavome apie išmaniųjų įrenginių poveikį sveikatai ir ieškojome sprendimo, kaip iš mokinių surinksime telefonus“, – pirmaisiais žingsniais dalijasi V. Abramonienė.
Taikos progimnazijoje telefonai nenaudojami pamokų ir pertraukų metu. Mokytojai surenka mobiliuosius prieš pamokas ir grąžina joms pasibaigus. Jei telefonai reikalingi ugdymo metu, mokiniai įrenginius pasiima. O Vydūno progimnazijos mokinių prašoma laikytis draudimo naudotis mobiliuoju nuo 7.50 val. iki 14.35 val. Šioje mokykloje taip pat galima naudotis telefonu tik tuo atveju, kai jis reikalingas ugdymo tikslams ir leidžia mokytojas.
Dauguma tėvų pritaria, o mokiniai apsipranta
Pasiteiravus progimnazijų direktorių, kaip į iniciatyvą reagavo tėvai, abi vieningai sako, kad dauguma tėvų palaikė. Pavyzdžiui, Taikos progimnazijoje iš apklausoje dalyvavusių tėvų tik 12 proc. prieštaravo sprendimui. Tėvai labiausiai nerimavo dėl saugumo ir pasiekiamumo, t. y. kaip susisieks su vaiku, jei jam kils sveikatos ar kitų problemų.
Vydūno progimnazijoje mokosi 1135 mokiniai ir, anot direktorės J. Sereičikienės, tik kelių tėvams ši idėja atrodė nereikalinga, sulaukė nedaug komentarų, kad nepagrįstai ribojamos vaikų teisės.
Vaikų reakcijos į iniciatyvą buvo kiek spalvingesnės. J. Sereičikienė pasakoja, kad ne visiems sutarimas ugdymo metu nenaudoti telefonų buvo priimtinas, tad klasės valandėlių metu vyko nemažai diskusijų, daug padėjo klasės vadovai. Įsitraukimo ir švietėjiškos veiklos svarbą pabrėžia ir V. Abramonienė teigdama, kad svarbų vaidmenį atliko mokinių tėvai, kalbėdamiesi su savo vaikais apie mokyklos ketinimą riboti telefonų naudojimąsi.
Teigiami pokyčiai – akivaizdūs
Paklausus apie pokyčius, abi direktorės vieningai teigia, kad akivaizdžiai pagerėjo mokinių dėmesingumas, susikaupimas ir motyvacija. V. Abramonienė sako, kad ši iniciatyva apskritai atgaivino mokyklos gyvenimą, nes mokiniai per pertraukas daugiau bendrauja tarpusavyje.
„Mokykla pasidarė gyvesnė, triukšmingesnė, aktyvesnė. Mokiniai atsineša įvairių žaidimų, sušilus orams dažniau išeina į lauką pabėgioti, pasivaikščioti, žaisti kvadratą, futbolą ir panašiai“, – rezultatais džiaugiasi Taikos progimnazijos vadovė.
Pastebėdamos teigiamus pokyčius, abiejų progimnazijų direktorės rekomenduoja išmėginti šią praktiką ir savo mokyklose.
„Tik svarbu neskubant ir kantriai aptarti idėją su mokytojais ir mokinių tėvais. Tam, kad susitarimų būtų laikomasi sąmoningai, veiksminga daug dėmesio skirti švietimui. Svarbu, kad pokalbiai vyktų ne tik emocijų, bet ir argumentų kalba“, – pataria J. Sereičikienė.
Anot ugdymo įstaigų vadovių, pravartu būtų diskutuoti drauge su Švietimo, mokslo ir sporto ministerija (ŠMSM). Pavyzdžiui, J. Sereičikienė sako, kad įstatyminis reglamentavimas būtų pagalba mokytojams, o V. Abramonienės pastebėjimu, svarbu apibrėžti, kaip sąmoningai ir tikslingai naudoti technologijas.
Trumpai apie iniciatyvos reglamentavimą
Vilniaus Vydūno progimnazijos mokiniai telefonus laiko kuprinėse, taip ugdomas jų sąmoningumas, jie patys kontroliuoja savo poelgius, laikosi susitarimo ir jų nenaudoja. Be to, šiuo metu rengiama naudojimosi mobiliaisiais telefonais tvarka. Susitarimas nenaudoti telefonų įrašytas į pageidaujamo elgesio skatinimo sistemą.
Dauguma Vilniaus Taikos progimnazijos klasių įsigijo saugias telefonų laikymo dėžutes, į kurias mokiniai sudeda aparatus prieš pamokas ir pasiima joms pasibaigus. Sąmoningai save kontroliuojantys gali išjungtus telefonus laikyti kuprinėje. Direktorė pastebi, kad kai kurie mokiniai į mokyklą atvyksta be mobiliųjų. Kadangi susitarimui atsisakyti telefonų pritarė progimnazijos savivaldos institucijos, direktoriaus įsakymu patvirtintas telefonų naudojimosi mokykloje tvarkos aprašas.
UNESCO dar 2023 m. rekomendavo valstybėms visiškai uždrausti telefonų naudojimą klasėse. Šių metų pradžioje Vilnius apklausė 117 savivaldybės mokyklų, siekiant išsiaiškinti kiekvienos mokyklos bendruomenės požiūrį į telefonų naudojimą mokyklose. Paaiškėjo, kad 84% sostinės mokyklų jau turi vidinius susitarimus, ribojančius perteklinį naudojimąsi telefonais.
Nuotr. Sauliaus Žiūros