Vartotojų aktyvumas ir sąmoningumas didėja – mes vis geriau išmanome savo teises, žinome, kur galime kreiptis, drąsiai reiškiame pretenzijas verslininkams ir reikalaujame vykdyti sutartinius įsipareigojimus. Tačiau kartais pamirštame, kad pareigas turi ne tik verslininkai. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba primena apie 6 svarbiausias vartotojų pareigas, kurias vertėtų įsidėmėti.
1. Pareiga susipažinti su sutarties sąlygomis
Atrodytų elementaru, tačiau vis dar pasitaiko atvejų, kai vartotojai tinkamai nesusipažįsta su sutartimi (ypač su jos priedais), o vėliau reiškia pretenzijas dėl aplinkybių, kurios sutartyje buvo aiškiai numatytos. Pavyzdžiui, kelionės metu vartotojui kyla pretenzijų dėl kambario tipo, tačiau vėliau paaiškėja, kad vartotojas nesusipažino su sutarties priedu, kuriame buvo pateikta informacija apie kambario tipą. Taigi, siekdami išvengti liūdnų pasekmių, prieš pasirašydami prekės ar paslaugos pirkimo–pardavimo sutartį, visada susipažinkite su sutartyje ir jos prieduose numatytomis sąlygomis. Nepamirškite, kad teisėtai sudaryta ir teisės aktams neprieštaraujanti sutartis jos šalims turi įstatymo galią.
2. Pareiga saugoti pirkimo dokumentą
Visi teisėti vartotojo reikalavimai vykdomi tik pateikus pirkimo kvitą ar kitą pirkimą patvirtinantį dokumentą, todėl visuomet reikalaukite pirkimo kvito (ypač įsigydami prekes turguje) ir neskubėkite jo išmesti. Kad ant kvito esanti informacija išliktų prekės garantiniu laikotarpiu, rekomenduojame pasidaryti kvito kopiją ar nuotrauką.
3. Pareiga fiksuoti įrodymus
Prekių ir paslaugų trūkumai bei neatitikimai vertinami pagal pateiktus įrodymus, todėl įsigiję netinkamos kokybės prekę ar paslaugą, nepamirškite fiksuoti trūkumų (pavyzdžiui, darykite nuotraukas, filmuokite aprašymo neatitikusį viešbučio kambarį ir pan.). Turint įrodymų bus lengviau pagrįsti, kad įsigijote nekokybišką prekę ar paslaugą.
4. Pareiga kreiptis į pardavėją
Vartotojas, manantis, kad pardavėjas ar paslaugos teikėjas pažeidė jo teises ar teisėtus interesus, pirmiausia privalo raštu kreiptis į pardavėją ar paslaugų teikėją bei nurodyti savo reikalavimus. Vartotojas privalo kreiptis į verslininką ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo tos dienos, kai sužinojo ar turėjo sužinoti apie savo teisių pažeidimą. Atkreipiame dėmesį, kad vartojimo ginčus nagrinėjanti institucija atsisako nagrinėti ginčą, jei vartotojas nepateikia įrodymo, kad kreipėsi į pardavėją ar paslaugos teikėją.
5. Pareiga pagrįsti patirtus nuostolius
Jei keliate reikalavimą atlyginti dėl nekokybiškos prekės ar paslaugos patirtus nuostolius (pavyzdžiui, cheminio valymo metu Jums buvo sugadintas paltas arba nekokybiška rankinė nudažė Jūsų mylimą švarkelį), turite pagrįsti patirtų nuostolių dydį konkrečiais įrodymais (pavyzdžiui, pateikti sugadintos prekės įsigijimo dokumentą, patirtas transporto išlaidas patvirtinančius dokumentus ir pan.). Nukentėjusiai šaliai negalint pagrįsti patirtų nuostolių, jų dydį nustato teismas.
6. Pareiga elgtis sąžiningai, atidžiai ir atsakingai
Prieš pradėdami naudoti daiktą, būtinai susipažinkite su saugaus naudojimo ypatumais bei įspėjamaisiais užrašais, kurie pateikiami naudojimo instrukcijoje ar ant prekės. Nenaudokite prekės jeigu ji mechaniškai pažeista ar pastebimas akivaizdus gedimas (svyla laidai, atsisuko varžtai, atsiskyrė detalės, naudojant daiktą girdisi pašaliniai garsai). Siekdami išvengti didesnių nuostolių atsiradimo, neskubėkite savarankiškai šalinti prekių ar paslaugų trūkumų (ypač aktualu automobilių remonto atveju), taip pat nesiimkite veiksmų, jei tiksliai nežinote, kaip veikia įsigyta prekė. Tokiu atveju pirmiausia reikėtų kreiptis į profesionalą, t. y. į pardavėją ar paslaugų teikėją.