Visoje Lietuvoje netrukus įvyks ilgai lauktas pokytis – dabar naudojamą skaičių „8“ numerių pradžioje jau nuo kovo mėnesio keis naujas nacionalinis prefiksas „0“. Pasak Aidos Lumbytės, „Tele2“ projektų vadovės, Lietuvos telefonų numerių istorijoje buvo ir kitų didelės reikšmės pokyčių, suteikusių gyventojams daugiau patogumo. Vienas jų – Europos bendrosios pagalbos linijos 112 atsiradimas. Vasario 11 d. bus minima šio numerio diena, tad ekspertė kviečia prisiminti, kaip jis atsirado ir kaip pagalbą kvietėme anksčiau.
Netrukus skambinsime kitaip
Jau nuo šių metų kovo visi šalies gyventojai galės skambindami rinkti naująjį nacionalinį prefiksą „0“, tačiau kurį laiką vis dar veiks ir tarpmiestinis prefiksas „8“. Kitaip tariant, jei anksčiau rinkti telefono numerį pradėdavome skaičiais „86“, dabar tai darysime rinkdami „06“. Dėl šios priežasties visi gyventojai turės atsinaujinti telefone esančius kontaktus.
„Kurį laiką – iki 2025-ųjų kovo mėn. – skambinti bus galima tiek naudojant „8“, tiek „0“. Po šios datos numeriai, kurių pradžioje renkamas skaičius „8“, nebeveiks, o gyventojai bus informuojami, kad surinktas numeris negalioja ir jį reikėtų rinkti kitaip. Vis dar lieka galioti tarptautinis Lietuvos kodas „370“, tad jeigu telefono numerių knygelėje visi kontaktai suvesti naudojant jį – nieko papildomai daryti nereikia“, – primena A Lumbytė.
Pasak jos, šis pokytis susijęs su prieš beveik 20 metų įvykusiu Lietuvos tapimu Europos Sąjungos nare – jau tuomet buvo numatyti nacionalinio telefonų kodo pokyčiai. Jų įgyvendinimas užsitęsė dėl šalyje ilgai naudotų pagalbos tarnybų trumpųjų numerių, prasidėjusių skaičiumi „0“, kuriuos jau pakeitė visoje Europoje naudojamas pagalbos numeris 112. Tačiau kaip jis atsirado?
Būdas pagalbos sulaukti greičiau
Apie būtinybę visoje Europoje įvesti vienodą skubios pagalbos telefono numerį pradėta kalbėti dar praėjusio amžiaus 8-ajame dešimtmetyje. Tokio numerio poreikio atsiradimą lėmė sparčiai didėjantis keliaujančiųjų į kitas Europos valstybes skaičius ir siekis užtikrinti jų saugumą.
„Iki bendros pagalbos linijos atsiradimo kiekvienoje valstybėje veikė atskiri pagalbos numeriai, o tarp šalių keliaujantiems žmonėms reikėdavo atskirai pasidomėti, kur skambinti norint sulaukti pagalbos. 112 Europos Taryba pristatė 1991 m. liepos mėn. ir įpareigojo ES nares iki 1996 m. pabaigos įdiegti jį greta visų kitų esamų nacionalinių pagalbos telefono numerių“, – pasakoja A. Lumbytė.
Kiekviena valstybė turėjo užtikrinti, kad skambinimas 112 būtų nemokamas, juo susisiekti galėtų įvairias negalias turintys žmonės. Iki 1998 m. visos ES valstybės narės įvedė 112 kaip standartinį skubios pagalbos telefono numerį. Šis pokytis tapo svarbiu žingsniu didinant visuomenės saugumą ir užtikrinant geriau koordinuotą reagavimą į skubios pagalbos poreikį.
2004 m. įstojusi į ES, bendrosios pagalbos numerį 112 visuomenei pristatė ir Lietuva. Iki šio pokyčio šalyje veikė trys atskiros pagalbos linijos – 01, 02 ir 03, o visi operatoriai naudojo ir skirtingus kodus. Pavyzdžiui, „Tele2“ surinkus 011 buvo skambinama gaisrinei, 022 – policijai, o 033 – greitajai medicinos pagalbai.
„Tai reiškė, kad kiekvienas gyventojas turėjo žinoti būtent jo tinkle veikiančius pagalbos numerius, o atsidūrus stresinėje situacijoje juos prisiminti galėjo būti sudėtinga. Tuo tarpu skubiosios pagalbos tarnybų telefono numeris 112 vienodai veikia visuose tinkluose. Nuo 2021 m. pabaigos 01, 02 ir 03 pagalbos linijos buvo išjungtos, o 112 liko vieninteliu ir geriausiu būdu išsikviesti pagalbą“, – sako A. Lumbytė.