• Renginiai
  • Receptai
  • Laisvalaikis
  • Video
Penktadienis, 9 gegužės 2025
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
Vilniaus Kraštas
Reklama
  • Žinios
    • Vilnius
    • Trakai
    • Vilniaus rajonas
    • Elektrėnai
    • Šalčininkai
  • Renginiai
  • Kultūra
  • Sportas
  • Kriminalai
  • Politika
  • Mokslas
  • Turizmas
  • Įdomu
  • ŽŪM
  • Žinios
    • Vilnius
    • Trakai
    • Vilniaus rajonas
    • Elektrėnai
    • Šalčininkai
  • Renginiai
  • Kultūra
  • Sportas
  • Kriminalai
  • Politika
  • Mokslas
  • Turizmas
  • Įdomu
  • ŽŪM
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
Vilniaus Kraštas
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
Pradžia Įdomu

Kuriami lietuviški ateities autobusai

2019-02-06
Įdomu
Laikas: 5 min skaitymo

Technologijos sparčiai keičia mūsų pasaulį. Įvairiose šalyse jau gaminamos ir išbandomos savaeigės transporto priemonės, tarp jų ir keleiviniai autobusai. Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūros (MITA) specialistai tikina, jog netrukus bus visiškai įprasta artimiausioje viešojo transporto stotelėje įlipti į autobusą be vairuotojo, kurį valdys dirbtinio intelekto programa. Dar įstabiau, jog susitelkus pažangiems verslininkams bei geriausiems šalies mokslininkams, tokius autobusus artimiausiu metu ketinama gaminti Lietuvoje.

„Savaeigių automobilių pasaulinė rinka kasmet sparčiai didėja, prognozuojama, kad iki 2030 metų ji sieks 173 mlrd. dolerių. 2019-ieji yra pereinamieji metai pasaulyje, kuomet autonominio transporto technologijos nuo mokslinių tyrimų sparčiai pereina prie komercializacijos etapo. Toks pokytis jau 2020 m. leis išplėsti autonominio transporto paslaugų pritaikymą įvairiose pasaulio miestuose ir regionuose“, – sako MITA direktorius Kęstutis Šetkus

Praeitų metų pradžioje UAB „Viltechna“ iniciatyva Vilniaus dailės akademijoje (VDA) buvo suburta dizainerių projektuotojų komanda lietuviško savaeigio elektrinio automobilio (SEA) išorės ir vidaus dizaino koncepcijai sukurti. Maždaug per metus VDA dizaineriai sukūrė keleivinio autobusiuko dizainą, kuris pasižymi inovatyviškumu, ergonomiškumu, funkcionalumu, naujovišku erdvinių elementų komponavimu bei originalia išvaizda.

Ateities transporto priemonės

Transporto specialistai neabejoja, jog savaeigės transporto priemonės ateityje pakeis bent dalį valdomų įprastai. Savaeigiai autobusai, kuriems nereikia vairuotojų, kuriami ir išbandomi daugelyje pasaulio šalių. JAV, Švedijoje, Vokietijoje, Estijoje, Kinijoje ir kitose šalyse jau dabar kursuoja po keletą tokių keleivinių transporto priemonių, tiesa, kol kas dažniausiai uždarose teritorijose ir paprastai nedideliu, apie 20 km/h, greičiu. Pagrįstai tikimasi, jog masinis savaeigių automobilių proveržis ir įvairiapusiškesnis jų panaudojimas laukia netolimoje ateityje.

Intelektualių transporto sistemų srityje dirbančios UAB „ Viltechna“ iniciatyva ir Lietuvoje 2017 m. buvo išbandytas Prancūzijos gamintojo „Navya“ bepilotis keleivinis automobilis. Sostinės gatvėmis riedėjęs savaeigis elektrinis mikroautobusas sulaukė didelio visuomenės bei valdžios atstovų susidomėjimo.

Ateities transporto entuziastai mano, jog bepilotės transporto priemonės bus ekonomiškesnės, patikimesnės ir saugesnės nei įprastos, valdomos vairuotojo. Pasaulinės statistikos duomenimis, net 94 proc. eismo įvykių nulemia žmogiškasis faktorius – neatidus vairavimas, pavėluota reakcija, greičio viršijimas, neteisėti manevrai, vairavimas apsvaigus ir kt. Tikimasi, jog ateityje pasitelkus savaeiges transporto priemones, didelės dalies šių nelaimių bus įmanoma išvengti. Skaičiuojama, jog savaeigio transporto plėtra galėtų sumažinti eismo įvykių skaičių net iki 90 proc.

Išsiskiria iš pasaulyje gaminamų analogų

Lietuviško savaeigio elektrinio automobilio dizaino koncepciją kūrusi VDA komanda pristato, jog 12 sėdimų vietų savaeigis autobusiukas pasižymi futuristiniu, minimalistiniu, lakonišku dizainu bei aiškiomis geometrinėmis formomis.

Šio projekto koordinatorius, VDA Dizaino katedros vedėjas Juozas Brundza, pažymėjo, kad jaunų dizainerių Dominyko Budino ir Mariaus Pauliko sukurta transporto priemonės koncepcija išsiskiria inovatyviais sprendimais, kurių nėra analogiškose kitose šalyse kuriamose bepilotėse keleivinėse transporto priemonėse.

Tuos išskirtinumus detalizavo VDA dėstytojas ir projekto vadovas doc. Šarūnas Šlektavičius: „Lietuviškas autobusiukas iš kitų pasaulyje kuriamų analogų išsiskiria dinaminėmis savybėmis. Projekte numatyta, jog visi 4 automobilio ratai turės atskirus savaeigius variklius, todėl galės sukiotis kiekvienas atskirai. Dėl šios ypatybės savaeigė transporto priemonė bus ypač manevringa, galės važiuoti įvairiomis kryptimis, taip pat parkuotis lygiagrečiai bei apsisukti vietoje 360 ° kampu. Autobusiuko išorės ir vidaus dizainas nesimetrinis, kaip įprasta kitoms tokio tipo savaeigėms transporto priemonėms. Jis turi aiškų priekį ir galą, o sėdimosios vietos orientuotos viena važiavimo kryptimi“.

„Siekiant maksimaliai išnaudoti vidinę erdvę, vietoje įprastose keleivinėse transporto priemonėse esančios vairuotojo kabinos taip pat suprojektuotos keleivių sėdynės. Jose sėdintiems žmonėms atsivertų puikus panoraminis vaizdas. Transporto priemonėje numatyta motorizuota išvažiuojanti rampa. Ji būtų visiškai pritaikyta važiuoti asmenims neįgaliųjų vežimėliuose, taip pat vežti vaikiškus vežimėlius“ , – pasakojo Š.Šlektavičius.

Projektą pristatantį vaizdo klipą galima pažiūrėti paspaudus šią nuorodą: https://bit.ly/2RZy0j6

Iššūkiai ir perspektyvos

Savaeigio elektrinio automobilio dizainas yra tik pradinis modernios lietuviškos transporto priemonės sukūrimo etapas. Toliau laukia sudėtingi techninės automobilio dalies bei programinės įrangos kūrimo darbai. UAB „Viltechna“ direktorius Dainius Diska neslepia ambicingų tikslų: „Svajojame sukurti naują pramonės sritį – ateities automobilių konstravimą ir gamybą. Tikimės gaminti keletą savaeigių automobilių modelių, galbūt 3-5, Lietuvos ir užsienio rinkoms. Pasaulinės rinkos tendencijos rodo, jog savaeigis transportas labai perspektyvus. Jau po 5-10 metų tokios transporto priemonės turėtų būti visiems įprastos“.

Šiuo metu planuojamas paruošti savaeigio elektrinio automobilio techninis projektas. Konstrukcinė dalis bus rengiama bendradarbiaujant su Klaipėdos universiteto mokslininkais, kurie šioje srityje turi patirties. Klaipėdos universitete konstruojamas lietuviškas elektrinis autobusas. Vėliau, kuriant savaeigio elektrinio autobusiuko dirbtinį intelektą, planuojamos įtraukti ir kitos Lietuvos mokslo įstaigos.

„Galbūt pavyktų surinkti geriausių specialistų iš skirtingų Lietuvos mokslo įstaigų komandą ir taip pasiekti ypač pažangių rezultatų. Tikimės maždaug po 3 metų pagaminti kelis pavyzdinius autobusus. Transporto priemonę planuojama sertifikuoti Vokietijoje, tada būtų galima pradėti serijinę gamybą. Pirmieji tokie autobusiukai greičiausiai būtų eksploatuojami Lietuvoje, tačiau mūsų rinka labai maža, tad ketiname juos pardavinėti visame pasaulyje. Sąmoningai kūrėme išskirtinę transporto priemonę, kad ji nekonkuruotų su tomis, kurias gamina stambieji rinkos žaidėjai. Pasirinkome modelį, su kuriuo būtų galima pervežti didesnį kiekį žmonių. Pradžioje planuojame savaeiges transporto priemones eksploatuoti uždarose teritorijose – parkuose, oro uostuose, didelėse industrinėse teritorijose ir panašiose“ , – ateities planais dalinosi D. Diska.

Verslo ir mokslo bendradarbiavimo galimybės

Savaeigės transporto priemonės kūrimo iniciatorius neabejoja, jog Lietuvoje yra pakankamas mokslininkų potencialias kurti tokias sudėtingas ir inovatyvias technologijas. Šio projekto koordinatorius J. Brundza džiaugiasi įvairiapusiškai naudingu mokslo bei verslo pasaulių atstovų bendradarbiavimu. „Lyginant su kitomis vakarų Europos šalimis, kur yra ištobulinti verslo ir mokslo atstovų bendradarbiavimo modeliai ir sukaupta nemenka patirtis, mes dar tik mokomės tai daryti. Per pastaruosius 5 metus VDA Dizaino katedra bendradarbiavo vykdant apie 70 įvairaus sudėtingumo projektų su Lietuvos įmonėmis. Taip pat įgijome bendradarbiavimo su užsienio įmonėmis patirties. Sėkmingai dirbome su italų, vokiečių bei belgų kompanijomis. Tačiau tikrai turime galimybių vykdyti ir kur kas daugiau inovatyvių projektų“ , – teigė J. Brundza.

MITA kuruojamas atviras mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros tinklas „Open R&D Lietuva“, subūręs visus šalies valstybinius universitetus, mokslinių tyrimų institutus, mokslo ir technologijų parkus bei atviros prieigos centrus, padeda susitikti moderniausias technologijas plėtojantiems Lietuvos tyrėjams su mūsų šalies ir užsienio verslininkais, skatina jų bendradarbiavimą. Tai didžiausias Baltijos šalyse inovacijų infrastruktūros, paslaugų ir kompetencijos tinklas teikia daugiau kaip 2,5 tūkst. paslaugų inžinerijos ir informacinių technologijų, biomedicinos ir biotechnologijų, medžiagų mokslo, fizikinės ir cheminės technologijos, gamtos išteklių ir žemės ūkio srityse.

Kad verslas su mokslu galėtų sėkmingai bendradarbiauti, MITA įkūrė „Open R&D Lietuva“ tinklo Kontaktų centrą. Jis padeda verslui greičiau surasti tinkamus žmones mokslo institucijose, sužinoti, kur galima užsisakyti reikalingas paslaugas, sudaro galimybes individualiems susitikimams.

 

Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūros informacija

 

DalintisSiųstiSiųsti
Palikti komentarą su FB

TAIP PAT SKAITYKITE

Žinios

Tarptautinės patirtys Vilniaus agroekologijos mokymo centre
Gyventojai gali priimti sprendimą dėl šildymo savo daugiabutyje atnaujinimo
Širvintų mieste atnaujinamas šildymas, Kaunas ir Vilnius tokių planų neturi
Vilniaus miesto ataskaita „Vilnius – be užmirštų kampų“, kaip jiems pavyko?

Politika

Trišalės tarybos pirmininkas ir ministrė sutaria: socialinis dialogas turi būti stiprinamas
Maišiagala ieško seniūno
Europarlamentarė R. Juknevičienė: „Bandome pabusti naujoje realybėje“
Premjeras teigia, kad sinchronizacijos dienai esame pasiruošę

Kultūra

Jau šį savaitgalį duris atvers daugiau nei 50 išskirtinių objektų
Širvintų 550-ojo jubiliejaus proga – išskirtinė šventė bei garbės piliečio apdovanojimai
„Vilnius UNESCO literatūros miestas“ plečiasi, pradės ir muziejinę veiklą
Ko gero, pasiektas rekordas: tapytoja Eglė Kurlianskaitė kartu su 56 bendraautoriais nutapė „Ateities miestą“

Sportas

Paskutiniame ketvirtyje pabėgęs „Rytas“ nukovė uteniškius
Taurės rungtynėse Alytuje – šeši įvarčiai be atsako
Neįprastoje vietoje vykusiame sostinės kare – „Ryto“ triumfas
Gargžduose patirtas pralaimėjimas
  • Populiariausi
  • Komentarai
  • Naujausi
Pagirių bendruomenės protestas: L. Savickui skandavo „gėda“

Pagirių bendruomenės protestas: L. Savickui skandavo „gėda“

Šventiškiems Motinos dienos pietums: nei lašišos, nei krevečių dar taip nevalgėte

Šventiškiems Motinos dienos pietums: nei lašišos, nei krevečių dar taip nevalgėte

Jau šį savaitgalį duris atvers daugiau nei 50 išskirtinių objektų

Jau šį savaitgalį duris atvers daugiau nei 50 išskirtinių objektų

Vilnius tęsia kovą su Sosnovskio barščiais

Kaip kovoti su Sosnovskio barščiu?

Išplėstas su savivaldybės tarybos nario pareigomis nesuderinamų pareigų sąrašas

Trišalei tarybai – 30 metų: socialinis dialogas yra būtina sąlyga demokratinei visuomenei

Popiežiumi išrinktas amerikietis R. F. Prevostas pasirinko Leono XIV vardą

Popiežiumi išrinktas amerikietis R. F. Prevostas pasirinko Leono XIV vardą

Tarptautinės patirtys Vilniaus agroekologijos mokymo centre

Tarptautinės patirtys Vilniaus agroekologijos mokymo centre

Hakeriai tobulins saugumo inovacijas valstybės gynybai

Lietuviška CRM programa – kaip vietiniai sprendimai padeda efektyviau valdyti verslą

Mažėjančių sąskaitų už šildymą tendencija Vilniuje išlieka ir toliau

Gyventojai gali priimti sprendimą dėl šildymo savo daugiabutyje atnaujinimo

Ukmergės rajone sulaikytas vyras su labai dideliu kiekiu galimai narkotinių medžiagų (video)

Ukmergės rajone sulaikytas vyras su labai dideliu kiekiu galimai narkotinių medžiagų (video)

Proneta
pamatyti.lt pamatyti.lt pamatyti.lt

Kategorijos

  • Aktualijos
  • Aplinka
  • Apžvalgos
  • Elektrėnai
  • Finansai
  • Gamyba-Pramonė
  • Grožis
  • Gyvenimas
  • Įdomu
  • Istorija
  • Krašto apsauga
  • Kriminalai
  • Kultūra
  • Laisvalaikis
  • Lankytinos vietos
  • Lietuva
  • Lietuvos naujienos
  • Mokslas ir studijos
  • Naujienos
  • Nelaimės
  • Padėka
  • Politika
  • Receptai
  • Religija
  • Renginiai
  • Renginiai Elektrėnuose
  • Renginiai Šalčininkuose
  • Renginiai Trakuose
  • Renginiai Vilniaus rajone
  • Renginiai Vilniuje
  • Rinkimai
  • Šalčininkai
  • Skelbimai/Pranešimai
  • Socialiniai reikalai
  • Socialiniai tinklai
  • Sportas
  • Statyba
  • Sveikata
  • Technologijos
  • Trakai
  • Transportas
  • Turizmas
  • Užsienio naujienos
  • Verslas
  • Verslo gidas
  • Video
  • Vilniaus rajonas
  • Vilniaus rajonas
  • Vilnius
  • Žemės ūkio ministerijos naujienos
  • Žemės ūkis
  • Žiniasklaida
  • Žinios

Naujienos

Popiežiumi išrinktas amerikietis R. F. Prevostas pasirinko Leono XIV vardą

Popiežiumi išrinktas amerikietis R. F. Prevostas pasirinko Leono XIV vardą

Tarptautinės patirtys Vilniaus agroekologijos mokymo centre

Tarptautinės patirtys Vilniaus agroekologijos mokymo centre

Hakeriai tobulins saugumo inovacijas valstybės gynybai

Lietuviška CRM programa – kaip vietiniai sprendimai padeda efektyviau valdyti verslą

Vilniaus Kraštas

  • Reklama
  • Kontaktai
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
  • Žinios
    • Vilnius
    • Vilniaus rajonas
    • Trakai
    • Šalčininkai
    • Elektrėnai
  • Kultūra
  • Sportas
  • Kriminalai
  • Renginiai
    • Renginiai Vilniuje
    • Renginiai Trakuose
    • Renginiai Vilniaus rajone
    • Renginiai Elektrėnuose
    • Renginiai Šalčininkuose
  • Politika
  • Laisvalaikis
  • Mokslas ir studijos
  • Transportas
  • Verslas
  • Technologijos
  • Turizmas
  • Žemės ūkis

© 2022

Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
  • Žinios
    • Vilnius
    • Vilniaus rajonas
    • Trakai
    • Šalčininkai
    • Elektrėnai
  • Kultūra
  • Sportas
  • Kriminalai
  • Renginiai
    • Renginiai Vilniuje
    • Renginiai Trakuose
    • Renginiai Vilniaus rajone
    • Renginiai Elektrėnuose
    • Renginiai Šalčininkuose
  • Politika
  • Laisvalaikis
  • Mokslas ir studijos
  • Transportas
  • Verslas
  • Technologijos
  • Turizmas
  • Žemės ūkis

© 2022