Lietuvos švietimo darbuotojų profesinė sąjunga (toliau LŠDPS) oficialiai kreipėsi į Švietimo, mokslo ir sporto ministeriją (toliau ŠMSM) ir į Vyriausybę dėl mokslo metų trumpinimo. Kaip teigiame rašte, tarptautiniams tyrimams parodžius prastėjančius Lietuvos mokinių pasiekimus ir daugėjant mokinių, nepasiekiančių patenkinamo lygmens, 2017 metais buvo nutarta ilginti mokslo metų trukmę. Kaip buvo deklaruojama Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos pranešimuose, ugdymo proceso ilginimu buvo tikimasi sumažinti mokymosi krūvį ir pagerinti moksleivių rezultatus. Vėliau ugdymo proceso trukmė buvo pailginta dar keletą kartų iki šiuo metu taikomos.
Ir nors dabar jau yra atnaujintos programos, gerokai ilgesni mokslo metai, LŠDPS, susipažinusi su mokyklose dirbančių mokytojų teikiama informacija, konstatuoja, kad šis sprendimas ne tik kad nedavė deklaruoto tikimosi rezultato, tačiau sukėlė naujų problemų, kurios nėra sprendžiamos ir tik blogina situaciją švietimo sistemoje. Faktinė pastarųjų metų patirtis parodė, kad ugdymo procesas per papildomą pridėtą laiką birželio mėnesį yra padrikas, pamokos, ypač antroje mėnesio pusėje, tik imituojamos. Nėra jokių duomenų, kad mokslo metų ilginimas, kaip galimybė pakelti ugdymo kokybę, būtų pasitvirtinusi.
Mokytojai akcentuoja nekokybišką ugdymą per papildomai pridėtą laiką birželio mėnesį dar ir dėl to, kad tuo pat metu vyksta valstybiniai brandos egzaminai III ir IV gimnazijų klasėse ir dalis mokyklos bendruomenės būna susitelkusi į juos. Mokytojai tuo metu atlieka egzaminų vykdytojų pareigas, teikia intensyvias konsultacijas ir pagalbą egzaminams besiruošiantiems mokiniams, o kiti mokiniai yra ne ugdomi, o tiesiog prižiūrimi, kas akivaizdžiai neatitinka deklaruotų ilgesnių mokslo metų tikslų ir mokyklos paskirties. 2023-2024 mokslo metų patirtis parodė ir tai, kad patirtinis, hibridinis arba nuotolinis ugdymas taip pat neišsprendžia šių kilusių problemų.
Dėl to, kad iš dalies negalima patekti į ugdymo patalpas egzaminų vykdymo metu, mokytojai stengiasi organizuoti įvairias išvykas, ekskursijas ar kitokias veiklas, kurios reikalauja tiek įstaigos, tiek ir tėvų papildomų lėšų, o tai gali sau leisti ne kiekviena šeima. Tokiu laikotarpiu mokytojams gerokai padidėja darbo krūvis, nes vietoj įprasto ugdymo proceso tenka užsiimti veiklomis, kurios nėra tiesiogiai numatytos jų darbo krūvio sandarose, pavaduoti savo klasių ugdyti (pvz., dėl vykstančių brandos egzaminų) negalinčius kolegas, tuo pačiu metu ir kurti užduotis nuotoliniam mokymui, ir dalyvauti VBE vykdytojų veiklose ir kt.
Atsižvelgdama į išdėstytas aplinkybes LŠDPS prašo Vyriausybės ir ŠMSM sutrumpinti ugdymo proceso trukmę pagal pagrindinio ir vidurinio ugdymo programas bent iki birželio 10 d. Tai nereikalautų papildomų finansinių resursų, tačiau sudarytų prielaidas išspręsti dalį kilusių problemų.