Vilnius tęsia didžiausią miesto istorijoje viešojo transporto atnaujinimą – šiandien gausų būrį naujų autobusų papildė penki pirmieji Lietuvoje elektriniai autobusai „Karsan Jest Elektric”. Jais vilniečiai iš Katedros aikštės Gedimino prospektu leidosi į specialias potyrių keliones, o nuo šio savaitgalio autobusus galės išbandyti visi keleiviai. Sekmadienį jie išvažiuos į 89-ąjį maršrutą, kuris taps pirmuoju visiškai elektrifikuotu maršrutu visoje šalies viešojo transporto istorijoje.
„Sostinės viešasis transportas yra ta miesto paslauga, kuri per ne pilnus dvejus metus pasikeitė kardinaliai – keliauti tiek autobusais, tiek troleibusais dabar yra gerokai patogiau, komfortiškiau ir greičiau. Vilniuje jau važiuoja beveik 300 naujų viešojo transporto priemonių, o šiandien vilniečiams pristatome ir pirmuosius Lietuvoje elektrinius autobusus. Turėdami nulinę taršos emisiją, jie neabejotinai prisidės prie žalesnio miesto vizijos įgyvendinimo. Ir tai nėra pabaiga – planuojame, kad per 2020 m. parkas pasipildys dar 130 naujų autobusų, taip pat įgyvendinsime kitus susisiekimo gerinimo sostinėje projektus tokius kaip greitieji viešojo transporto koridoriai, pėsčiųjų ir dviračių takų plėtra”, – sako Vilniaus miesto meras Remigijus Šimašius.
Vilniaus miesto meras priduria, kad įgyvendinus šį ambicingą viešojo transporto atnaujinimo etapą, Vilnius taps kone jauniausią autobusų parką turinčia ES sostine.
Elektrinių autobusų ir pakrovimo įrenginių sandorio vertė 1 510 957 eurai, o pats pirkimas finansuotas UAB „Vilniaus viešasis transportas” lėšomis. Autobusai įsigyti iš tiekėjų grupės, sudarytos iš UAB „TM Service” ir autobusų gamintojo iš Turkijos „Karsan Otomotiv Sanayii ve Ticaret A. S.”
„Įsigydami šiuos elektrinius autobusus daug dėmesio skyrėme keleivių bei vairuotojų komfortui. Autobuse vienu metu gali važiuoti 23 keleiviai – jame yra 10 sėdimų vietų, įskaitant vairuotojo, taip pat 12 stovimų ir 1 vieta neįgaliesiems. Žemos grindys leidžia keleiviams įlipti ir išlipti itin lengvai, o nepriklausoma klimato kontrolės sistema užtikrins, kad žiemą salone būtų šilta, vasarą – vėsiau. Kompaktiško autobuso ilgis 5,8 metro, dėl to šiais autobusais keleivius vešime siauromis senamiesčio ir jo prieigų gatvėmis. Autobusų salone sumontuotas LED apšvietimas, vaizdo ir garso sistemos, „Bluetooth”, USB lizdai ir vaizdo kameros. Gerą matomumą keleiviams garantuoja dideli panoraminiai langai, o reguliuojama vairuotojo sėdynė ir platus matymo laukas mažina nuovargį, patiriamą vairuojant”, – apie autobusus pasakoja UAB „Vilniaus viešasis transportas” generalinis direktorius Rimantas Markauskas.
Pasak R. Markausko, jau netrukus į gatves išriedės dar 10 naujų mažos talpos autobusų, vykdomas 50 triašių suspaustomis gamtinėmis dujomis varomų autobusų pirkimas, vėliau planuojama pradėti 70 hibridinių (20 triašių ir 50 dviašių) autobusų pirkimą.
88 kWh galingumo elektriniuose autobusuose sumontuoti BMW varikliai, išvystantys 290 Nm sukimo momentą ir turintys dvigubas ličio jonų baterijas. Autobusų gamintojai kartu su kiekviena nauja elektrine viešojo transporto priemone pristatė ir įkrovimo įrenginius – autobusų traukos baterijos bus įkraunamos UAB „Vilniaus viešasis transportas” patalpose, Verkių transporto departamente. Be to, autobusuose sumontuotos standartinės Combo-2 (CCS) jungtys, kuriomis traukos baterijas mieste bus galima įkrauti nuo esančių elektrinių automobilių įkrovimo stotelių. Naudojant greito krovimo funkciją, autobusas per 55 minutes gali būti įkrautas iki 80%.
„Atnaujinus autobusų bei troleibusų parką, auga ir pasitenkinimas viešuoju transportu. Naujausia keleivių pasitenkinimo viešuoju transporto apklausa parodė, kad Vilniaus autobusus ir troleibusus bei visą viešojo transporto darbo organizavimą 2018 m. jie įvertino 8 balais iš 10. Tai yra aukščiausias pasitenkinimo viešuoju transportu įvertinimas per visą apklausų vykdymo istoriją. Be to, viešojo transporto atnaujinimas skatina keleivių srautų augimą – pavyzdžiui, tuose maršrutuose, kurie 100 proc. atnaujinti ar ženkliai papildyti naujomis transporto priemonėmis, keleivių srautas didėjo nuo 13 iki 20 proc.”, – sako SĮ „Susisiekimo paslaugos” direktorė Modesta Gusarovienė.
Penktadienį Katedros aikštėje susirinkusių ir naujuosius elektrinius autobusus norinčių išbandyti miestiečių laukė įvairios patirtys. Renginio metu naujieji autobusai įkūnijo pagrindinius žmogaus pojūčius: klausą, regą, lytėjimą, skonį ir uoslę. Klausą atspindinčiame autobuse keleiviai galėjo pasinerti į elektrinio smuiko garsų sūkurį. Skonio pojūčiui atskleisti skirtame autobuse miestiečiai ragavo įvairių rūšių kavos ir klausėsi įdomiausių kavos meistrų istorijų. Keliaudami regos autobusu gyventojai galėjo gėrėtis spalvingo Vilniaus vaizdais ir pasinerti į poezijos pasaulį. Keliaujant uoslės pojūčiui skirtame autobuse buvo galima išgirsti, kaip kvapai kuria nuotaiką ir net įgalina veikti. Lytėjimo pojūčiui skirtame autobuse gyventojai galėjo susipažinti su magišku mineralų pasauliu ir sužinoti apie mineralinių akmenų gydomąsias, jauninančias ir raminančias savybes.
Rugsėjo 22 d., kurią bus minima Tarptautinė diena be automobilio ir baigiama šių metų Europos judumo savaitė, naujieji elektriniai autobusai išvažiuos į 89 maršrutą. Jų tvarkaraščiai interneto tinklalapyje www.vilniustransport.lt skelbiami nuo rugsėjo 20 dienos. Primenama, kad Diena be automobilio sostinėje yra nemokamo viešojo transporto diena, tad šį sekmadienį visais autobusais ir troleibusais bus galima vykti nemokamai.