Vilniuje per pastarąjį dešimtmetį įgyvendintos reikšmingos investicijos modernizuojant viešojo transporto infrastruktūrą ir senas transporto priemones keičiant naujomis. Siekiant pagerinti viešojo transporto kokybę, į gatves išriedėjo 460 naujų transporto priemonių, buvo įdiegta nauja elektroninio bilieto sistema ir bekontakčio atsiskaitymo galimybė, nuo 2013 metų darbuotojų algos padidėjo apie 1,4 karto. Nepaisant šių investicijų ir pokyčių, sostinės viešojo transporto bilietų kainos liko nepakitusios.
JUDU, atsakinga už darnaus eismo valdymą ir organizavimą, inicijavo siūlymą keisti Vilniaus miesto viešojo transporto bilietų kainas, kurį pateikė svarstyti Vilniaus miesto savivaldybės tarybai. Atnaujintos bilietų kainos įsigaliotų nuo 2025 m. liepos 1 d.
„Viešojo transporto bilietų kainos Vilniuje nebuvo peržiūrėtos jau daugiau nei dešimtmetį, nors ženkliai išaugo viešojo transporto kokybė, maršrutų kiekis, darbuotojų algos. Paskutiniais metais miestas iš savo biudžeto turėjo dotuoti net virš 70 proc. viso viešojo transporto biudžeto poreikio, t.y. virš 80 mln. eurų per metus. Nekeičiant bilietų kainų, šis poreikis turėtų būti dotuojamas kitų sričių – švietimo, socialinės apsaugos, gydymo įstaigų ir kitų investicinių projektų – sąskaita. Siekiame ir toliau investuoti į viešojo transporto kokybę, dažnumą, patogumą, todėl turime peržiūrėti kainas“, – paaiškina Adomas Bužinskas, Vilniaus miesto savivaldybės administracijos direktorius.
Papildomi 20 mln. eurų viešojo transporto kokybei
Preliminariais skaičiavimais, dėl kainos pokyčio bus papildomai surinkta apie 20 mln. eurų – lėšas planuojama skirti viešojo transporto kokybei gerinti. Iki 2030 m. planuojama viešojo transporto sistemą papildyti 7 naujais maršrutais, pakoreguoti 46 esamų maršrutų trasas ir 36 proc. padidinti viešojo transporto priemonių skaičių.
„Šie pokyčiai leis keleiviams patogiau pasiekti nutolusius Vilniaus rajonus, kur transportas šiuo metu kursuoja retai, sutrumpės kelionių laikas. Taip pat planuojama dažninti 44 maršrutų kursavimą, kad stotelėse reikėtų laukti trumpiau. Iki 2030 m. viešojo transporto maršrutuose kursuos 824 naujos transporto priemonės, kurios bus mažiau taršios ir patogesnės keleiviams“, – pasakoja L. Levulytė-Staškevičienė.
Įvertinus augančius vežėjų įkainius, pragyvenimo lygio ir darbo rinkos pokyčius, ženklų transporto priemonių parko atnaujinimą, vis didesnė viešojo transporto išlaikymo dalis finansuojama iš Vilniaus miesto savivaldybės biudžeto. Prognozuojama, kad nepakeitus viešojo transporto bilietų kainų, Savivaldybės dotacijų dalis toliau didės ir iki 2027 metų sudarys net 217 mln. Eur (83 proc. visų išlaidų).
„Atsižvelgiant į vis augančius miestiečių lūkesčius viešojo transporto kokybei ir siekiant užtikrinti tolesnes investicijas į infrastruktūros plėtrą bei transporto priemonių parko atnaujinimą, kilo būtinybė peržiūrėti esamas bilietų kainas. Šiuo metu sostinėje viešojo transporto bilietų kainos yra vienos mažiausių tiek Lietuvos, tiek Europos miestų kontekste ir neatitinka gerosios praktikos, kokia proporcija rekomenduojama tarp savivaldos dotacijų ir pajamų už bilietų pardavimą”, – sako JUDU direktorė Loreta Levulytė-Staškevičienė.
Kaip siūloma keisti bilietų kainas?
Siekiant keisti miestiečių įpročius, bilietų kainodara paremta ilgalaikių bilietų įsigijimo skatinimu. Didesnis kainos augimas planuojamas vienkartiniams bilietams, o ilgalaikių bilietų kaina augtų mažiau nei infliacijos lygis nuo 2014 m. Taip pat siūloma ženkliai didinti kontrolės bilieto kainą.
Pagal siūlomą naują sostinės viešojo transporto kainodarą, 30 minučių trukmės bilietas kainuotų 1,25 euro, 60 minučių – 1,75 euro, 1 dienos – 7,5 euro, 3 dienų – 13,5 eurų, 1 mėnesio – 45 eurus, 3 mėnesių – 125 eurus, 12 mėnesių – 480 eurų.
Kaip ir iki šiol būtų taikomos nuolaidos ir kompensacijos vaikams iki 7 metų, pradinukams, senjorams, karo pabėgėliams, neįgaliesiems, moksleiviams ir studentams. Siūloma suvienodinti Vilniaus miesto savivaldybės taikomą specialią metinio bilieto kainą taikomą pradinių klasių mokiniams ir senjorams virš 80 metų iki 10 eurų.
Šiuo metu vienkartinis kelionės bilietas Vilniuje kainuoja nuo 0,65 iki 0,90 euro, o 30 dienų bilietas – 29 eurus. Palyginimui, kitų Lietuvos miestų – Kauno, Klaipėdos, Šiaulių – vienkartinių bilietų kainos svyruoja nuo 0,70 iki 1,30 euro, mėnesiniai bilietai kainuoja nuo 28 iki 104 eurų. Tuo metu kituose Europos miestuose vienkartiniai bilietai yra gerokai brangesni: Rygoje bilieto kaina yra 1,50 euro, Helsinkyje – nuo 2,95 iki 4,50 euro, o mėnesiniai bilietai šiuose Europos miestuose kainuoja atitinkamai 30 ir 110 eurų.
Siūlomos ir naujos viešojo transporto bilietų rūšys
Atsižvelgiant į keleivių poreikius, siūlomos naujos bilietų rūšys: šeimos, grupiniai, didelių grupių bilietai ir įvesti bilietą dviems kelionėms. Šie bilietai palengvintų keliavimą viešuoju transportu šeimoms su vaikais, grupėms ar planuojantiems keliones į renginius. Tokia kainodara įneš daugiau lankstumo ir sukurs papildomų alternatyvų miestiečiams ir svečiams pasirinkti jų individualius poreikius labiausiai atitinkančius bilietus. Pritarus Vilniaus miesto savivaldybės Tarybai, taip pat būtų įvestos nuo liepos 1 d.
„Siekiama, kad Vilnius būtų tvarus ir patogus miestas, kuriame viešojo transporto ir judumo sprendimai atitiktų Europos miestų standartus bei tenkintų gyventojų ir lankytojų poreikius“, – priduria L. Levulytė-Staškevičienė.