Šį savaitgalį, kovo 17–18 dienomis Lietuvos nacionaliniame dramos teatre įvyks Antono Čechovo „Trijų seserų“ premjera. Režisierė Yana Ross spektaklio veiksmą perkėlė į šiuolaikinę Lietuvą, o Čechovo sukurtus personažus šiek tiek modifikavo pagal mūsų laikų realijas – spektaklio kareiviai bus įvairių tautybių: vokietis, lenkas, lietuvis, rusas, amerikietis, o trys seserys – vyresnės nei originalioje pjesėje. Jas vaidins LNDT aktorės Monika Bičiūnaitė, Vitalija Mockevičiūtė, Rimantė Valiukaitė.
Spektaklio pristatymo metu režisierė ir sceninės adaptacijos bendraautorė Yana Ross sakė: „Prieš dešimt metų ši pjesė skambėtų visai kitaip. Spektaklio pagrindas – civilių ir kareivių santykiai. Veikėjai yra kareiviai, tarnaujantys žmonės, tad kuriant spektaklį pagal tokią medžiagą, pirmiausiai reikia atsakyti, kas mums dabar yra kareiviai. Prieš penkerius ar dešimt metų neturėjau atsakymo, dabar – labai aišku, uniforma vėl grįžta į mūsų gyvenimą. Čechovas man yra vienas iš ryškiausių XX a. dramaturgų. Kiekviena teatro mokykla turi savo požiūrį į klasiką, į dramaturgiją, aš esu iš mokyklos, kuri į Čechovą žiūri kaip į radikalų rašytoją, teatro avangardistą, savo laiku laužiusį taisykles, ieškojusį kitokio buvimo scenoje, kitokios kalbos. Jo radikalumas yra atsakymas, kodėl po šimto metų jis vis dar aktualus. Būtent dėl radikalumo šio rašytojo tekstais galima kalbėti apie mūsų laikus, mūsų gyvenimą. Kai kuriu spektaklį, dramaturgija nėra svarbiausia, tai tik priežastis dirbti su savo komanda.“
Dramaturgas Mindaugas Nastaravičius, padėjęs Yanai Ross kurti sceninę adaptaciją, kalbėjo su humoru: „Yana eilinį kartą įrodė, kad yra gera režisierė, nes didžiąją dalį mano pasiūlymų atmetė. Atvirai kalbant, šitame procese Yana Ross ir kūrėjų komanda man buvo gerokai įdomesni už pačią pjesę, dalyvauti sutikau tik dėl galimybės dirbti su Yana, kurios paskutinis pastatymas „Mūsų klasė“ Lietuvos nacionaliniame dramos teatre sukėlė aštrias diskusijas ir įrodė, kad tai tema, apie kurią reikia kalbėti. Visiškai aišku, ir kodėl ji stato „Tris seseris“. Kalbant apie tekstus galiu pasakyti, kad Čechovo dramaturgijos esmė išlieka, nepaisant kai kurių keitimų. Natūralu, kad po šimtmečio iš pjesės kai kas dingsta, kai kas atsiranda, bet, manau, niekas nedrįs pasakyti, kad tai nėra Čechovas arba kad tai pernelyg nutolusi interpretacija.“
„Spektaklio kūrimo procesas buvo labai įdomus, repeticijų periodas – vienas įspūdingesnių mano gyvenime, nes galėjom taip laisvai improvizuoti tekstais, temomis. Yanos tokia stipri koncepcija ir toks stiprus „užtaisas“, kad aš pati jau nebespėju su savo vaidmeniu. Spektaklis atbėgs į finišą, o aš gal šeštam rodyme atbėgsiu, – juokaudama pradėjo kalbą Olgą vaidinanti aktorė Vitalija Mockevičiūtė, – Dar man labai patinka, kad trijų seserų vaidmenims Yana pasirinko mus, vyresnes aktores, nes dabar 48-erių moteris yra tas pats, kas devynioliktame amžiuje buvo 28-erių sulaukusi. Ir Čechovo tekstai yra parašyti tikrai brandžioms moterims. Apie gyvenimo beprasmybę, apie tai, kad viskas prarasta, nėra dėl ko gyventi.“
Jauniausią seserį Iriną vaidinanti aktorė Monika Bičiūnaitė sakė: „Spektaklis įgauna pagreitį, jaučiu, kad kiekvieną kartą jis dar nebus baigtinis, jis turi kažkokį užtaisą. Jame kalbame apie žmogų, ir didžiausias nuopelnas yra Yanos, nes ji turi jau archajiška tampančią savybę – ji myli žmogų. Aktoriuje režisierė mato ne vien aktorių, bet visų pirma – žmogų. Tai užburia, dėl to labai gerbiu ir myliu Yaną. Ši savybė nyksta, būtent apie tai ir kalbame spektaklyje – apie negirdėjimą, nenorėjimą išgirsti, nemokėjimą susikalbėti, neapykantą aplinkai, situacijai, politikai.“
Trečiąją seserį Mašą vaidinanti Rimantė Valiukaitė nebuvo linkusi daug kalbėti, labiau juokavo. Panašiai kaip ir jos herojė „Trijose seseryse“: „Procesas kaip procesas. Tai mano jau turbūt penktas darbas su Yana. Tiesą sakant man sunku išeiti iš vaidmens, nes Maša spektaklyje beveik nekalba, ji labai susikoncentravusi į savo kančią, kaip jai blogai, kad visiškai nebemato, kas vyksta aplinkui. Bet manau, kad šiame spektaklyje gal net nėra personažų ta tradicine prasme, pradedant repetuoti nebuvo kalbos apie vaidybą, vaidmens sukūrimą, čia stengiesi nieko nevaidinti, tiesiog būti, pajausti“
Spektaklyje taip pat vaidina Marius Repšys, Paulius Tamolė, Dainius Jankauskas, Daumantas Ciunis, Toma Vaškevičiūtė, Tadas Gryn, Miglė Polikevičiūtė, Ramūnas Cicėnas, Vaiva Mainelytė, Valerijus Jevsejevas. Spektaklio scenografė – Simona Biekšaitė, vaizdo projekcijų autorius – Algirdas Gradauskas. Spektaklio premjera Lietuvos nacionalinio dramos teatro scenoje įvyks kovo 17, 18 dienomis.
www.ltlife.lt