Šiandien bendrojo ugdymo mokyklose trūksta daugiau nei 300 specialiųjų pedagogų. Beveik trečdalis (28 proc.) Lietuvos mokyklų neturi specialiųjų pedagogų, logopedų. „Naujausi tyrimai rodo, jog drastiškai specialiųjų pedagogų, logopedų trūksta Vilniaus mieste (net 44 proc. ugdymo įstaigų neturi šių specialistų), Klaipėdoje tokių įstaigų – 37 proc., o Kaune – 35 proc. Pastaruoju metu Lietuva, kaip ir kitos šalys, daug dėmesio skiria įtraukiojo ugdymo tikslams įgyvendinti. Mokinių ir jų ugdymosi poreikių įvairovė mokyklose pamažu tampa norma. Valstybė deda daug pastangų, kad visi mokiniai švietimo įstaigose gautų reikiamą pagalbą, atitinkančią jų poreikius, tačiau susiduriama su didžiuliu specialiųjų pedagogų, logopedų trūkumu“, – sako Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Švietimo akademijos studijų programos „Specialioji pedagoginė pagalba“ vadovė doc. dr. Lina Miltenienė.
Ekspertė pasakoja, kad įtraukiojo ugdymo procesuose specialieji pedagogai bei logopedai atlieka ypač svarbų vaidmenį užtikrinant reikalingą pagalbą mokiniams, turintiems individualių poreikių dėl negalių ar raidos sutrikimų. Prieš daugiau nei metus mokslininkė atliko tyrimą, kuriame paaiškėjo, jog šiandien mokiniai, tėvai ir mokytojai nori kuo daugiau specialiųjų pedagogų pagalbos mokykloje. „Nebeužtenka prevencinių programų, vis dar ugdymo įstaigose turi daugiau dėmesio būti skiriama patyčioms mažinti, turi nelikti mokinių diskriminavimo ir atskirties skatinimo. Mokiniai nori saugios, priimančios, malonios emocinės aplinkos. Tad įtraukiojo ugdymo pedagogų labai reikia šiandieninei ir ateities mokyklai“, – sako doc. dr. L. Miltenienė.
Praėjusiais metais didžiausiame pedagogų centre Lietuvoje – VDU Švietimo akademijoje Kaune – pradėta vykdyti bakalauro studijų programa „Specialioji pedagoginė pagalba“, kuri šiemet patvirtinta ir Vilniuje. „Būsimi studentai, įtraukiojo ugdymo lyderiai gali rinktis miestą – Kauną arba Vilnių, – kuriame nori studijuoti ir kurti savo ateitį. Įstojusieji galės rinktis specialiojo pedagogo arba logopedo specializaciją“, – teigia doc. dr. L. Miltenienė.
Docentė juokaudama pasakoja, jog vis dar visuomenėje gajūs stereotipai apie šios srities profesijos atstovus. Šiandien specialusis pedagogas neužsidaro mokykloje, kur dirba su vaikais, turinčiais negalių ar sutrikimų. „Tai netiesa, šiuolaikinis specialusis pedagogas teikia pagalbą vaikams įvairiose aplinkose – mokyklose, klasėse. Pasikeitė laikai, kai specialusis pedagogas arba logopedas dirbdavo individualiai, šiandien jų darbo kasdienybėje netrūksta bendradarbiavimo su mokytojais, tėvais ir kitais specialistais. Ir noriu sulaužyti dar vieną mitą: manoma, kad logopedas dirba tik su vaikais, tačiau iš tiesų jis dirba ir su suaugusiais žmonėmis, net senjorais. Logopedas gali padėti įvairaus amžiaus žmonėms, patyrusiems traumą, sutrikus jų sveikatai, praradusiems kalbos įgūdžius“, – teigia docentė.