Kūrybinio kodavimo ir naujųjų medijų menininkas Ksawery Kirklewski (35 m.) iš Gdansko (Lenkija), VI Vilniaus šviesų festivalyje pristatysiantis interaktyvią šviesos instaliaciją FLUX – nuolat eksperimentuoja, peržengia ir iš naujo brėžia meninės raiškos ribas.
Skaitmeninės kūrybos avangardo specialistu vadinamas menininkas, plačioje ir įvairiapusiškoje kūryboje naudoja naująsias technologijas, programavimą, kodavimą ir įvairias reklamos medijas, daugiausia dėmesio skirdamas skaitmeninio ir generatyvinio meno sričiai, kurioje sudėtingų matematinių lygčių logika ir ritmas dera su vizualiojo meno grožiu. Sujungęs dvi savo aistras – technologijas ir meną, jis sėkmingai kuria didelės apimties instaliacijas, sudėtingus audiovizualinius kūrinius, kurie lyg magnetas traukia tiek meno žinovų, tiek praeivių dėmesį.
Į Vilnių atkeliausianti, Majamio meno savaitėje (JAV, 2022), Katovicų dailės akademijos meno erdvėje „Tauton Lab“ (Lenkija, 2023) ir Prahoje šviesos meno ir naujų technologijų festivalyje „Signal Festival“ (Čekija, 2023) jau įvertinta Ksawery Kirklewski‘o instaliacija FLUX – tai įtraukiantis interaktyvus šviesų spektaklis, skatinantis susimąstyti apie šiuolaikinių technologijų įtaką žmonių bendravimo greičiui.
Savo projekte menininkas sujungia interaktyvumą ir automatizavimą. Į viršų kylančią 6 metrų aukščio ir 13 metrų skersmens ant žemės vamzdžio formos šviesos skulptūrą žiūrovai gali valdyti gestais ir balsu, bei tuo pačiu metu vyksta performansas, kuris remiasi filmuota medžiaga, gauta iš žiūrovų. Instaliacija, kurioje naudojamos 4 didelės spartos kameros, 8 garsiakalbių garso sistema, 5 km dvipusių LED juostų, veikia pagal kodą ir yra sinchronizuota su erdvine garso partitūra. Įspūdingą vaizdą kuria 144 000 pikselių ekranas, rodantis 100 kadrų per sekundę.
Tarp naujausių Ksawery Kirklewski‘o projektų, kurie orientuoti į ateitį, technologinę pažangą ir estetiką: šviesos instaliacija LOTUS, sukurta 2023 m. Paryžiaus mados savaitei, Berlyno modernaus meno muziejuje „Khroma“ eksponuojamas projektas ENTER 2023, taip pat generatyvinės muzikos svetainė „Symphony in Acid“, sukurta bendradarbiaujant su elektroninės ir techno muzikos prodiuseriu britu Max‘u Cooper‘iu.
Kalbantis su Ksawery Kirklewski, nelieka abejonių, kad sudėtingi ir įspūdį darantys jo kūriniai slepia ne blankesnę jo asmenybę.
– Esate žinomas kaip koduojantis menininkas, skaitmeninės kūrybos meistras, kuriam pavyksta šiuolaikines technologijas, skaitmenines disciplinas ir meną sujungti į vieną žavią visumą. Iš kur ši aistra? Kada ji prasidėjo ir kaip vystėsi?
– Viskas prasidėjo dar vaikystėje. Man pasisekė, nes mano tėtis taip pat buvo itin didelis technologijų ir kompiuterių entuziastas, kuris turėjo vieną pirmųjų kompiuterių visoje kaimynystėje. Man labai patiko žiūrėti, kaip dirba ir žaidžia tas, gyvenime daugybę dalykų – nuo mechaninių konstrukcijų iki grafinio dizaino ir grafikos – išbandęs vyrukas. Daug laiko praleidau jam padėdamas dirbtuvėse tarp keistų mašinų ir elektros įrangos. Taip pat daug laiko praleidome kompiuterių parduotuvėse, ieškodami naujos techninės, programinės įrangos, žaidimų. Vėliau kompiuteriai išpopuliarėjo ir aš su draugais didžiąją dalį laisvo laiko leidau prie ekrano – ne tik žaidėme žaidimus, bet ir mokėmės, kaip veikia kompiuteriai. Tada mums viskas buvo taip nauja ir įdomu.
– Baigėte vaizduojamojo meno studijas Gdansko dailės akademijoje. Sumaniai žongliruojate įvairiomis sudėtingomis disciplinomis ir jas derinate kartu. Ar papildomai mokėtės techninių dalykų?
– Tiesą sakant, iki dvidešimties aš niekada rimtai negalvojau apie meną. Mokykloje mokiausi matematikos ir fizikos klasėje, laisvalaikiu kūriau nedidelių įmonių svetaines. Buvau tikras, kad vieną dieną tapsiu profesionaliu programuotoju. Taigi įstojau studijuoti IT Gdansko technikos universitete. Kartą viename vakarėlyje Dailės akademijoje sutikau kelis žmones, kurie taip sužavėjo pasakojimais apie judesio dizainą, tipografiją, piešimą, kad ilgai negalvojęs mečiau IT studijas ir sutelkiau dėmesį į pasiruošimą egzaminams Akademijoje, tikėdamasis, kad kada nors pavyks kažkaip sujungti meną ir kodavimą. Man pavyko.
– Ar vis dar žaidžiate kompiuterinius žaidimus? Kokie Jūsų favoritai?
– Daug jų žaidžiau vaikystėje. Vis dar jaučiu nostalgiją retro žaidimams su jų supaprastinta, vaizduotę lavinančia pikselių grafika. Na ir kartais grįžtu prie pirmosios vaizdo žaidimų serijos „Call of Duty“ (juokiasi), kur vis dar sutinku kelis senus internetinės bendruomenės draugus-žaidėjus.
– Kiek laiko užtrunka sukurti tokius projektus kaip FLUX?
– Kiekviena mūsų instaliacija yra daugelio idėjų, kurios vystėsi laikui bėgant, derinys ir tęsinys. Tad pirmosios FLUX versijos kūrimas užtruko tik du mėnesius. Tačiau ji vis dar kuriama vaizdo, garso ir technologijų srityse, nes kiekviena nauja ekspozicija sulaukia naujų atsiliepimų ir atsiranda naujų idėjų, kaip ją patobulinti.
– Esate nuolat eksperimentuojantis atkaklus novatorius. Kokia jūsų, kaip menininko, ambicija, didžiausias iššūkis šiandien?
– Norėčiau surengti personalinę parodą. Tai susiję su daugybe iššūkių, daugiausia dėl kelių tuo pačiu metu vykdomų projektų koordinavimo.
– Kokių menininkų kūrybą Jūs sekate?
– Paminėsiu keletą. Japonų vaizdo ir garso menininką Ryoji Ikeda vertinu už skaitmeninį perfekcionizmą. Žaviuosi Izraelio ir Amerikos menininko Daniel Rozin interaktyviais kūriniais – instaliacijomis ir skulptūromis, turinčiomis unikalų gebėjimą keistis ir reaguoti į žiūrovą. Taip pat man patinka šveicaro Andreas Gysin kuriamas kodu pagrįstas menas, aštrios idėjos ir jų įgyvendinimas.
– Jaunoji karta, įvairios medijos ir šiuolaikinės technologijos – neatsiejami dalykai. Ar tarp jaunimo turite aistringų pasekėjų ar mokinių?
– Stengiuosi palaikyti gerą ryšį su žmonėmis, kurie man rašo žinutes. Mėgstu pasikalbėti apie jų idėjas ir, jei galiu, dalintis patirtimi. Daugelis jų pradeda savo kelionę kodavime ar kurdami naujas technologijas, ir aš visada mielai padedu.
Ksawery Kirklewski‘o FLUX ir dar 14 šviesos instaliacijų bei 5 papildomus objektus, išvysime VI Vilniaus šviesų festivalyje – 2024 m. sausio 25–28 d., nuo 18 iki 23 val.
Primename, kad visus festivalio objektus rasti padės – mobilioji programėlė. Ją atsisiųsti arba atsinaujinti galima App Store arba Google Play.
Daugiau informacijos galite rasti svetainėje ir Facebook.