Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – Tarnyba) skyrė baudą Reklamos įstatymo nuostatas pažeidusiai UAB „Super produktai“ – reklamuodama maisto produktus bendrovė naudojo klaidinančius teiginius apie gydomąsias ir kitas išskirtines šių produktų savybes.
Tarnybai persiųstame Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos protokole nustatyta, kad UAB „Super produktai“ interneto tinklalapyje www.grazinagum.lt skleidė Reklamos įstatymo reikalavimų neatitinkančią devynių maisto produktų bei penkių maisto papildų reklamą. Minėtų produktų reklamose bendrovė naudojo teiginius, kuriais užsimenama apie žmogaus ligų gydymo, profilaktines bei kitas savybes, taip pat maisto papildų reklamoje nebuvo pateikiama nuoroda „Maisto papildas“.
Tyrimo metu nustatyta, kad vieno iš maisto produktų reklamoje buvo užsimenama apie onkologinių ligų gydymą ir prevenciją, tai galėjo daryti poveikį itin jautriai vartotojų grupei: „<…> Augalas kuris žudo vėžines ląsteles per 48 valandas. Nauji tyrimai, kurie buvo atlikti Kanados Vindzoro universitete, Chemijos ir biochemijos katedroje, parodė, kad kiaulpienės arbata veikia vėžines ląsteles. Kanados mokslininkai teigia, kad arbata iš kiaulpienės gali paveikti vėžines ląsteles vos per 2 dienas“.
Taip pat vertintose reklamose buvo klaidinama teiginiais apie maisto produktų pobūdį ir tapatumą („Tai Lietuviška, natūrali augalinė arbata“ ir pan.), teiginiais apie bendro pobūdžio, nekonkrečią naudą sveikatai („Padeda palaikyti gerą moters hormonų sistemos funkciją“ ir pan.), teiginiais, kuriais lyginant maisto produktus, nenurodomi maistinės medžiagos kiekio ir energinės vertės skirtumai („Erškėčio vaisiuose vitamino C yra dešimt kartų daugiau negu juoduosiuose serbentuose“ ir pan.) ar nurodoma apie kitas žmogaus ligų gydymo savybes („Kiaulpienių šaknų preparatai padeda gydant kepenų ligas, cistitą, kolitą, podagrą, artritą, diabetą, osteoporozę ir daugelį kitų ligų“ ir pan.).
Vertindama bylos aplinkybes, Tarnybos komisija atsižvelgė į tai, kad bendrovės naudojami teiginiai apie įvairių ligų prevenciją, sveikatos profilaktiką ir tam tikrų sveikatos negalavimų greitesnį pasišalinimą, galėjo būti aktualūs plačiam vartotojų ratui, o reklama, kurioje užsimenama apie onkologinių ligų gydymą ir prevenciją, galėjo daryti poveikį onkologinėmis ligomis sergantiems asmenimis, kurie tokią informaciją vertina itin jautriai. Tarnybos komisija pažymėjo, kad informacijai, įskaitant reklamą, taikomas tiesos reikalavimas, todėl vartotojas privalo gauti teisingą informaciją apie maisto produktus, kuria remdamasis galėtų priimti sprendimus dėl jų įsigijimo, tuo tarpu UAB „Super produktai“ reklamoje vartoti teiginiai galėjo paskatinti vartotojus įsigyti reklamuojamus maisto produktus tikintis, kad jie turės nurodytą naudą sveikatai, kurios iš tikrųjų neturi.
Įvertinusi tyrimo metu nustatytas aplinkybes ir tai, kad tyrimo metu bendrovė nebendradarbiavo, už Reklamos įstatymo 14 straipsnio 1 ir 4 dalių pažeidimus UAB „Super produktai“ skirta 1 600 eurų bauda.
Tarnyba primena, kad maisto produktų reklamoje draudžiama užsiminti apie žmogaus ligų gydymo ar profilaktines savybes. Maisto produktai (taip pat ir maisto papildai) nėra vaistiniai preparatai, todėl negali būti reklamuojami nurodant vaistinio preparato savybes.
Tarnybos komisijos nutarimas per vieną mėnesį nuo nutarimo įteikimo dienos gali būti skundžiamas teismui Administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.