2024 m. liepos mėnesį Šalčininkų rajone pasibaigė tiriamojo meno projekto “Kalbantys jausmai” pirmos dalies veiklos, skirtos regiono jaunimui, kurias organizavo iš Šalčininkų kilusi aktorė Virginija Kuklytė. Tai – finalinis, jau trečius metus vykdomos iniciatyvos etapas, kurio veiklų dalis yra orientuota ugdyti jaunuolių emocinį intelektą bei mažinti socialinę atskirtį. Projektas finansuotas Lietuvos kultūros tarybos, Europos sąjungos ir Šalčininkų rajono savivaldybės. Ilgamečiai projekto partneriai, drauge įgyvendinantys veiklas – Britų taryba Lietuvoje.
Aktoriai Virginija Kuklytė ir Šarūnas Gedvilas, jau dešimtmetį vykdo sociokultūrines veiklas Pietryčių Lietuvoje. Jie atrinko ir subūrė profesionalių menininkų komandą, kuri vedė užsiėmimus Turgelių “Aistuvos” gimnazijos 9–10 klasių mokiniams. Projekto veiklas apibendrino sociologų komanda.
Projekto metu moksleiviai įsitraukė į daug įvairių, jau ankstesniais metais išbandytų ir patobulintų veiklų, pagrįstų meninės raiškos metodais. Gimnazistai dalyvavo profesionalių menininkų vedamose kūrybinėse dirbtuvėse. Ilgamečiai projekto partneriai “Filigrania” istoriniais faktais parengtos kultūrinės edukacijos metu supažindino moksleivius su XIX a. stilistikos rekvizito gamybos specifika. Aktoriai Šarūnas Gedvilas, Oskar Wyganowski ir Artūras Dubaka mokė jaunuolius improvizacijos ir poezijos subtilybių, socialinis klounas Žilvinas Beniušis režisavo jaunimo poezijos skaitymo pasirodymą, o Justinas Narvidas ir Rokas Petrauskas – kūrė dainas pagal jaunuolių eilėraščius. Lietuvos muzikos ir teatro akademijos docentė Rita Juodelienė analizavo jaunuolių sukurtus eilėraščius ir vedė retorikos ir scenos kalbos paskaitas, kurios padėjo jaunuoliams įgyti viešojo kalbėjimo įgūdžių ir pasiruošti pasirodymui – viešiems poezijos skaitymams.
Tyrėjos Eglės Stankevičiūtės teigimu, atsižvelgdami į kultūrinių renginių stygių, kalbinius skirtumus ir regiono sociokultūrinius bruožus, projekto sumanytojai siekia mažinti bendruomenių atskirtį, pozityviai jungiant kultūrinius skirtumus ir ugdant saviraiškos kompetencijas. Užsiėmimai skatino aktyviai dalyvauti: jaunieji kūrėjai nagrinėjo savo emocines patirtis, individualumą, mokėsi reikšti jausmus, taip pat – savarankiškai bei kritiškai mąstyti. Tokie užsiėmimai įtraukia ir padeda jaunimui integruotis į šalies socialinį gyvenimą.
Baigiantis pirmajai šių metų projekto daliai įvyko viešas renginys Turgelių miestelio bendruomenei. Renginio metu jaunuoliai scenoje deklamavo savo eilėraščius, o aktoriai atliko naujausias pagal jaunuolių eiles sukurtas dainas.
Mintimis apie projekto metu įgytas patirtis dalijosi ir patys moksleiviai. Po edukacinio užsiėmimo gimnazistai reflektavo, jog projektas padėjo tapti drąsesniems, atviresniems patirčiai, padėjo įveikti scenos baimę ir dalytis savo kūryba:
„Įdomu kurti, praleisti laiką kartu su aktoriais, juoktis ir juokauti. Džiaugiuosi ir nustebino tai, kad mes dalijamės savo jausmais ir nebijom juos parodyti. Ir džiaugiuosi tuo, kad galėsiu pasinaudoti tomis žiniomis kurias čia gavau.“
Moksleiviai džiaugėsi aktorių atvirumu ir jų sukurta saugia aplinka, kurioje nebaisu klysti, dalytis savo mintimis, jausmais, emocijomis. Tai atliepia ir vieną iš projekto siekių – ugdyti emocinį raštingumą per saviraišką ir savęs pažinimą. Gimnazistus džiugino tai, jog projekto metu kiekvienas dalyvis buvo pastebėtas kaip talentinga asmenybė, kurios pastangos vertinamos:
“Džiaugiuosi ir nustebino, kai mano darbus dainuoja, kai giria mano darbus ir nieko blogo nesako, visada padeda ir juokauja su manimi. Suvokiau, kad man irgi sekasi, nes iškart aš galvojau, kad nieko nepavyks. Suvokiau, kad nereikia taip bijoti ko nors pasakyti.”
Moksleivių atsiliepimus apžvelgusi projekto tyrėja Goda Damaševičiūtė teigia, kad tokios patirtys gali įgalinti, ugdyti pasitikėjimą savimi, skatinti individualią asmenybės raišką ir padėti puoselėti kūrybiškumą. Jaunuoliai užmezgė betarpišką ryšį su projekto komanda, veiklos jiems patiko, kai kurie neslėpė prieraišumo jausmo. Akcentuotina ir tai, jog veiklos suartino ir pačius gimnazistus, leido jiems geriau pažinti vienas kitą, skatino bendruomeniškumo jausmą.
Projekto metu įvairiais metodais fiksuojamos ir reflektuojamos moksleivių patirtys, jaunuolių emocijų raiška, kasdienio gyvenimo ypatumai. Šiam tikslui pagal adaptuotą G. Willcox jausmų rato schemą buvo pildomi emocijų žemėlapiai ir anketos. Lentelėse, kurias sudaro pagal kategorijas išdėstyti 35 emocijų pavadinimai, moksleiviai žymėjo savo jauseną prieš ir po susitikimų. Jaunuoliai išbandė ir “Fotobalso” metodą – fotografijomis fiksavo juos supančią aplinką ir apibūdino kylančias emocijas. Apibendrinant visas veiklas jaunuoliai pildė psichoterapeutės Radvilės Šumilės rekomenduotas projektų refleksijos anketas. Visą turimą apibendrintą medžiagą sociologės pateiks tyrimo išvadose rudenį.
Apie projekto metu vykdytas veiklas bei savo patirtis kalbėjo ir aktorių komanda. Aktorius Šarūnas Gedvilas džiaugėsi veiklos rezultatais: „Mūsų kuriamas metodas darbe su moksleiviais puikiai veikia. Stebina tai, kad mokiniai drąsiai išbando poezijos žanrą. Smagu, kad iš eilėraščių gimsta dainos. Tai suteikia naujų spalvų.“ Aktorius Justinas Narvidas itin džiaugėsi aktyviu dalyvių įsitraukimu ir akcentavo tokių veiklų tęstinumo svarbą:
“Džiaugiuosi, kad šioje gimnazijoje yra tiek ir tokių kūrybiškų, jautrių vaikų su labai gražiu vidiniu pasauliu.<…>Suvokiau, kad jei noriu iš paauglio nuoširdumo, pats turiu būti nuoširdus. Ir dar pats turiu būti kūrybiškas, pasitikėti kūrybiniais impulsais ir jais pasidalinti, kad galbūt įkvėpčiau jauną žmogų, arba greičiau užvesčiau ant kelio. Svarbu yra dirbti su paaugliais.<…>Kai ilgiau su jais būni, nuosekliai reguliariai atvažiuoji, jie supranta, kad mes čia rimtai, ir pradeda kitaip į mus ir į projektą žiūrėti.”
Aktorius Rokas Petrauskas dalijosi moksleivių patirtu atradimo džiaugsmu kūryboje ir pokyčiu, kurį pastebi vaikuose po užsiėmimų:
“Jie išgirsta kitokią poeziją, jie sužino kad eilėraštis nebūtinai turi rimuotis, nebūtinai turi būti rašoma apie besileidžiančią saulę, o gali būti labai aštrus, gali būti išsakyti tikri jausmai, ir tai atradę jie patys bando išreikšti save, o apie jausmus kalbėti, iš tikro, yra labai sunku. Tam reikia ir drąsos, ir intelekto. Būna tokių, kurie pirmą kartą išvis kažką parašo, apart diktanto, kurį liepia rašyti mokytoja, toks jaunuolis atranda kūrybos džiaugsmą, atranda kad jis gali dar kažką daugiau. Taip pat yra vaikų, kurie bijo pratarti žodį, o projekto gale lipa ant scenos, nugali savo visas baimes ir prieš visus skaito apie savo jausmus.”
Aktoriai vieningai sutiko, kad dalyvavimas projekte naudingas abipusiai – padeda atsiskleisti ne tik vaikams, bet ir praturtina pačių aktorių kūrybinius ieškojimus, todėl norėtų paskatinti kitus kūrėjus vykti ir kviesti savo kolegas į Lietuvos periferiją. Aktorius Oskar Wyganowski dalijosi: “Norisi, kad visi jaustųsi bendros valstybės dalimi ir ne tik prieš rinkimus.”
Projekto vadovė Virginija Kuklytė pasidalino, kad 2023 – 2024 dalyvavo Atviros Lietuvos fondo (ALF) organizuojamuose mokymuose, kur baigė NVO akademiją – Socialinių lyderių programą. Mokymu metu įkvėpta autorinių ALF pratimų, sukūrė keletą naujų užduočių jaunimui, siekiant diskutuoti laimės, svajonių mokyklos ir lygių teisių temomis. Tuo pačiu principu buvo sukurtas “Muzikinis žemėlapis”, siekiant analizuoti kuria kalba daugiausia dainų klausosi Šalčininkų rajono jaunimas. Surinkta informacija padėjo ne tik geriau pažinti jaunimą, suprasti juos supančią aplinką, bet ir gilintis ir regiono ypatumus vykdant tyrimą.
Šių metų dalyvaujamosios kultūros projekto “Kalbantys jausmai” veiklos suskirstytos į tris etapus. Pirmas – ką tik pasibaigusios veiklos skirtos jaunimui. Rugpjūčio mėnesį komanda vykdys teatralizuotas fotosesijas Šalčininkų rajono senjorams. Trečiosios projekto dalies metu, aktoriai pasiners į teatralizuoto koncerto kūrimą. Jo metu aktoriai atliks dainas pagal jaunuolių eilėraščius, sukurtus per visą trijų metų laikotarpį Dieveniškėje, Šalčininkuose, Butrimonyse ir Turgeliuose. Projektų ciklą užbaigiantis renginys – teatralizuotas gyvo garso koncertas įvyks rudenį.
Operatorius Julius Ambrazevičius.