Vilniaus miesto savivaldybė ir Viešojo saugumo tarnyba prie Vidaus reikalų ministerijos (VST) pasirašė bendradarbiavimo sutartį dėl sostinėje esančios kritinės infrastruktūros apsaugos vystymo. Šiuo susitarimu apibrėžtos institucijų funkcijos ir įgaliojimai stiprinant sostinės apsaugą bei atsparumą galimoms grėsmėms, įskaitant bepiločių orlaivių atakas.
„Esame pirma savivaldybė išbandanti tokį bendradarbiavimo formatą su VST, kurio galutinis rezultatas – efektyvi pajėgumų sistema kritinei infrastruktūrai apsaugoti. Rūpindamiesi Vilniaus apsauga turime suprasti, kad mieste yra kritinės infrastruktūros objektų, kurių veiklai sutrikus, miestas bent iš dalies būtų paralyžiuotas, o vilniečių gyvenimas itin apsunkintas. Tai mūsų šilumos, vandens, transporto taškai ir pan. infrastruktūra. Mes galime nupirkti įrangos VST, o jie gali mums padėti su apsauga. Todėl šia sutartimi siekiame praplėsti jau turimus miesto gynybos pajėgumus, išskirtinį dėmesį skiriant antidroninei gynybai“, – sako Vilniaus meras Valdas Benkunskas.

Institucijos kartu organizuos mokymus, stiprins grėsmių vertinimo ir procesų stebėseną, bendrais resursais kurs oro stebėjimo ir kritinės infrastruktūros gynybos pajėgumus, užtikrinant jų naudojimą civilinės saugos ir mobilizacijos pratybose bei kasdienėje veikloje.
„Šis susitarimas stiprina mūsų bendras galimybes apsaugoti miestą nuo šiuolaikinių grėsmių. Dirbdami kartu su Savivaldybe galime greičiau reaguoti, efektyviau panaudoti turimus pajėgumus ir užtikrinti, kad miesto kritinės infrastruktūros apsauga būtų ne tik planuose, bet ir realiai veikiančiu sprendimu. Vilniaus saugumas yra mūsų bendras tikslas“, – sako VST vadas, Vidaus tarnybos generolas Viktoras Grabauskas.
Per pirmuosius bendradarbiavimo metus planuojama parengti kritinės infrastruktūros fizinės saugos standartą, įsigyti antidroninėms sistemoms reikalingas platformas.
Sutartyje – konkretūs veiksmai, kaip pasiruošti ekstremalioms situacijoms
Šio bendradarbiavimo koncepcija – mobilių ugnies komandų suformavimas. Tokios komandos turėtų modifikuotas transporto priemones, kuriomis būtų galima pastebėti oro taikinius ir juos neutralizuoti. Šis VST pajėgumas veiktų integruotai su Lietuvos Kariuomene ir gebėtų savarankiškai neutralizuoti artimojo nuotolio taikinius apsaugant ypatingos svarbos objektus.
Svarbiais objektais laikoma teritorijos ar pastatai, kurie yra reikalingi būtinosioms paslaugoms teikti, taip pat priklausantys vienai iš LR krizių valdymo ir civilinės saugos įstatymo 1 priede nurodytų kategorijų bei įtraukti į Lietuvos Respublikos Vyriausybės tvirtinamą ypatingos svarbos subjektų sąrašą.

Išskirta 10 saugotinų kritinės infrastruktūros objektų Vilniuje, kurių veiklos sutrikdymas galėtų reikšmingai paveikti įprastą miesto veiklą, pavyzdžiui, vandens, elektros, šilumos tiekimą, šiukšlių tvarkymą. Ateityje tokių objektų sąrašas gali būti pildomas.
Savivaldybė įsipareigoja skirti finansavimą VST įsigyti dvigubos paskirties priemonių, taip prisidėdama prie šių objektų apsaugos. Pirmiausia bus įsigyjami baziniai automobiliai, ryšio įranga, stebėjimo moduliai, aptikimo mechanizmai. Savivaldybės planuojamų pirkimų vertė ir finansavimo šaltiniai detalizuojami veiklos plane.
Siekiant gerinti pasiruošimą ekstremalioms situacijoms, VST įsipareigoja kasmet suorganizuoti ir įvykdyti mokymus, kuriuose dalyvautų ne mažiau nei 20 Savivaldybės viešosios tvarkos pareigūnų. Taip pat abi institucijos drauge dalyvaus Savivaldybės organizuojamose civilinės saugos, mobilizacijos, ekstremalių įvykių ir kitose pratybose. VST atstovai pagal kompetencijas įsitrauks į projektus, susijusius su ekstremaliųjų situacijų valdymu.
Pavojaus atveju, Savivaldybė įsipareigoja sudaryti galimybes VST atstovams dalyvauti bendrų užduočių valdyme.









