Šiais mokslo metais Rūdiškių gimnazijos mokiniai aktyviai dalyvavo medijų raštingumo mokymuose, kuriuose gerino kritinio mąstymo įgūdžius, diskutavo apie žiniasklaidą, jos veikimo principus ir poveikį visuomenei, mokėsi tikrinti informacijos patikimumą, kūrybiškai mąstyti, atsakingai ir saugiai elgtis internete ir t.t.
„Tokie mokymai, be abejo, naudingi jauniems žmonėms, kurie kasdien „sėdi“ socialiniuose tinkluose ir mieliau bendrauja susirašinėdami nei gyvai. Visų pirma, mokiniai išgirsta žmonių iš TV ar kompiuterio ekrano gyvą žodį, pamato tuos žmones šalia ir įsiklauso, ką jie kalba. O kalbama jaunimui artimomis temomis: kaip elgtis socialiniuose tinkluose, kaip neapsigauti perskaičius straipsnio pavadinimą, ar tikėti tuo, kas parašyta, ar verčiau ieškoti kito šaltinio ir pasitikrinti“, – pasakojo projekto „Gyvenu laisvai!“ koordinatorė Trakų rajone, Rūdiškių gimnazijos lietuvių kalbos mokytoja Loreta Masienė.
Mokiniams suorganizuoti užsiėmimai su Vytauto Didžiojo universiteto profesore Audrone Nugaraite, Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininku Dainiumi Radzevičiumi, LRT generaline direktore ir ilgamete portalo „Delfi.lt“ vyr. redaktore Monika Garbačiauskaite-Budriene, naujienų agentūros BNS vyr. redaktoriumi Vaidotu Beniušiu, portalo „ru.delfi.lt“ vyr. redaktoriumi Olegu Jerofejevu, portalo „lzinios.lt“ vyr. redaktoriumi Evaldu Labanausku, „Žinių radijo“ ir „Laisvės TV“ žurnalistu Aurimu Peredniu, žurnalistėmis Jolanta Svirnelyte, Indre Makaraityte ir Liepa Želniene.
„Per šiuos mokymus sužinojome naujų dalykų apie medijas, diskutavome su žinomais žmonėmis, dalijomės patirtimi, nuomonėmis ir, išklausę kitų, galbūt net pakeitėme savąją“, – sakė devintokė Ieva.
Kita mokymų dalyvė Gabija pripažino: „Mums, kaip ir daugeliui kitų, atrodo, kad žiniasklaida negali meluoti – ji visada privalo pranešti tiesą. Tokie užsiėmimai padeda įsisąmoninti, kad ir žiniasklaidoje pasitaiko klaidų, kad negalima aklai ja pasitikėti, būtina pačiam galvoti.“
Anot jaunuolių, tam tikri asmenys ar interesų grupės gali naudotis žiniasklaida savo tikslams pasiekti, ir, tarkime, informacija apie skandalingus įvykius bandyti atitraukti dėmesį nuo kitų daug svarbesnių klausimų. Dar vieną pavyzdį pateikė Rūdiškių gimnazijos abiturientė Karolina: „Kartais skaitydami tekstą net nesuprantame, kad mumis manipuliuoja ir siekia tam tikro tikslo, pavyzdžiui, įsiūlyti prekę. Tokie mokymai moko atskirti manipuliacijas ir vertingas žinias.“
Mokiniai pastebi, kad skirtingos medijos tas pačias žinias pateikia nevienodai. Jie tikina supratę, kad verčiau neskubėti, palyginti, ką apie tuos pačius dalykus skelbia kiti, ir tik tada susidaryti savo nuomonę. „Reikia tikrinti visus šaltinius, kiek tai įmanoma“, – patarė mokinė Gabrielė.
Nagrinėdami konkrečius pavyzdžius, jaunuoliai ne tik mokėsi kritiškai vertinti informaciją, bet ir aiškinosi, kaip reikšti savo nuomonę, bendrauti viešojoje erdvėje.
Mokymuose dalyvavusios Rūdiškių gimnazijos bibliotekininkės Galina Stanievič ir Marija Krutikovienė pastebėjo, kad po mokymų jaunuoliai labiau domisi įvairiais informacijos šaltiniais, aptardami aktualijas dažniau juos cituoja ir argumentuoja savo nuomonę. Jų teigimu, būtų per drąsu teigti, kad tokie pokyčiai vien žiniasklaidos mokymų poveikis, tačiau neabejotina, kad mokymai prie jų prisidėjo, davė naudos.
Medijų raštingumo mokymai buvo ilgalaikės, tęstinės programos „Gyvenu laisvai!“ dalis, juos rėmė Jungtinių Amerikos Valstijų ambasada Vilniuje.
Projekto „Gyvenu laisvai!“ informacija