Turbūt daugeliui iš mūsų būtinybė patikrinti ir apžiūrėti prekę prieš ją įsigyjant yra pakankamai natūralus dalykas – juk norime įsitikinti, kad perkame mūsų poreikius ir lūkesčius atitinkantį daiktą. Tačiau Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba pastebi, kad įsigydami prekes nuotoliniu būdu arba naudodamiesi kurjerio paslaugomis prekių pristatymui į namus, vartotojai vis dar vengia pasinaudoti prekių patikrinimo teise prieš jas priimdami ir taip prisiima riziką dėl galimų prekės pažeidimų.
Turite teisę apžiūrėti ir į namus pristatytą prekę
Civilinis kodeksas numato, kad prieš mokėdamas ar priimdamas daiktus, pirkėjas turi teisę bet kokioje vietoje, bet kokiu laiku ar metodu (žinoma, atitinkančiu protingumo kriterijus), patikrinti įsigyjamus daiktus. Taigi, patikrinti ir apžiūrėti prekę galite tiek parduotuvėje, tiek prekės perdavimo namuose metu. Pardavimo vietoje pardavėjas privalo užtikrinti sąlygas prekę apžiūrėti, ją pasimatuoti, patikrinti, kaip ji veikia ar pademonstruoti, kaip ją naudoti (jei tai įmanoma atsižvelgiant į prekės pobūdį). Jei prekė pristatoma į namus, vartotojas turi teisę ją patikrinti tiek, kiek tai būtų leidžiama padaryti prekybos vietoje.
Neskubėkite pasirašyti dokumentų!
Dažnu atveju, pristatęs užsakytą prekę į namus, pardavėjas ar kurjeris patikina, kad pirmiausia turėtumėte patvirtinti prekės pristatymą, o apžiūrėti ir įvertinti prekę galėsite kurjeriui išvykus. Kad ir kaip gerbtumėte kurjerio laiką, paprašykite skirti bent kelias minutes prekei apžiūrėti ir neskubėkite pasirašyti patvirtindami, kad gavote kokybišką ir nepažeistą prekę, kol jos neišpakavote ir neįsitikinote, ar ji nebuvo mechaniškai pažeista. Civilinio kodekso 6.3591 straipsnis numato, kad jeigu vartojimo pirkimo-pardavimo sutartyjenumatytas daiktų gabenimas ir pardavėjas išsiunčia daiktus pirkėjui, daiktų atsitiktinio žuvimo ar sugedimo rizika pereina pirkėjui tada, kai jis ar jo nurodytas asmuo, išskyrus vežėją, priima daiktus. Jeigu daiktai perduodami vežėjui, kurį pasirinko pirkėjas, o pardavėjas nesiūlė tokio pristatymo, šioje dalyje numatyta rizika pereina pirkėjui, kai daiktai perduodami vežėjui. Taigi, priėmimo metu tinkamai neapžiūrėjus priimamos prekės vartotojas rizikuoja prisiimti pasekmes, susijusias su įsigyjamos prekės trūkumais.
Kaip elgtis, jei defektų nepastebėjote?
Praėjus kuriam laikui nuo daikto įsigijimo pastebėjote, kad daiktas turi defektų? Suprantama, kad tam tikri prekės trūkumai dažnai iš pirmo žvilgsnio nepastebimi ir išaiškėja tik prekės naudojimo metu. Tokiu atveju vartotojas turi teisę pasinaudoti Civilinio kodekso 6.363 straipsnio 7 dalyje įtvirtintomis teisėmis ir pasirinktinai reikalauti pardavėjo pakeisti prekę, ją sutaisyti, sumažinti prekės kainą arba grąžinti sumokėtus pinigus (jei prekės trūkumai nėra mažareikšmiai). Jei pastebėti prekės pažeidimai yra mechaniniai (įbrėžimai, sudužusios prekės dalys ir pan.), vartotojas taip pat gali pasinaudoti Civiliniame kodekse įtvirtintomis teisėmis, tačiau tokiu atveju sudėtinga įrodyti, jog prekės trūkumai atsirado iki jos perdavimo, t. y. dėl pardavėjo ar kurjerio kaltės.
Pastebėję neatitikimus pirmiausia privalote raštu kreiptis į pardavėją ir nurodyti savo reikalavimą. Pardavėjas privalo neatlygintinai išnagrinėti vartotojo kreipimąsi ir, kai nesutinka su vartotojo reikalavimais, privalo ne vėliau kaip per 14 dienų nuo vartotojo kreipimosi gavimo dienos, pateikti vartotojui išsamų motyvuotą rašytinį atsakymą, pagrįstą dokumentais. Jei per 14 kalendorinių dienų nuo Jūsų kreipimosi į pardavėją Jums nėra pateikiamas atsakymas, arba pardavėjo atsakymas Jūsų netenkina, Jūs turi teisę kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą.
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos inf.