• Renginiai
  • Receptai
  • Laisvalaikis
  • Video
Šeštadienis, 22 lapkričio 2025
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
Vilniaus Kraštas
Reklama
  • Žinios
    • Vilnius
    • Trakai
    • Vilniaus rajonas
    • Elektrėnai
    • Šalčininkai
  • Renginiai
  • Kultūra
  • Sportas
  • Kriminalai
  • Politika
  • Mokslas
  • Turizmas
  • Įdomu
  • ŽŪM
  • Žinios
    • Vilnius
    • Trakai
    • Vilniaus rajonas
    • Elektrėnai
    • Šalčininkai
  • Renginiai
  • Kultūra
  • Sportas
  • Kriminalai
  • Politika
  • Mokslas
  • Turizmas
  • Įdomu
  • ŽŪM
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
Vilniaus Kraštas
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
Pradžia Apžvalgos

Lenktynės dėl geresnių baterijų: kokios technologijos skinasi kelią į priekį?

2024-03-08
Apžvalgos, Technologijos, Transportas
Laikas: 4 min skaitymo
Hyundai Ioniq 5 / gamintojo nuotr.

Hyundai Ioniq 5 / gamintojo nuotr.

Europos Sąjunga jau apsisprendė, kad ateitis priklauso elektromobiliams. Panašia kryptimi suka ir kitos išsivysčiusios valstybės. Tačiau dar teks nueiti ilgą kelią, kol visas transportas taps elektrinis ir ekologiškas. Labiausiai išloš greičiausiai šią kelionę įveikę gamintojai, tad dabar jie meta milijardines investicijas į geresnių baterijų technologijų kūrimą. Kokios tendencijos matomos ateityje ir koks prizas laukia gamintojų bei vartotojų?

Elektrifikacijai – daugiau lėšų nei visai Lietuvai

Naujienų agentūros „Reuters“ informacija apie automobilių gamintojų numatomas investicijas į modelių gamos elektrifikaciją dažnam gali atimti žadą arba tiesiog nieko nepasakyti dėl protu sunkiai suvokiamų skaičių.

Pavyzdžiui, „Volvo“ investicijos sieks 3,75 mlrd. JAV dolerių, „Stellantis“ koncerno – 11,5 mlrd., „Renault“ – 9,4 mlrd., „Nissan“ – 12,6 mlrd., „Jaguar Land Rover“ – 12 mlrd., „Mercedes-Benz“ – 17 mlrd., „Hyundai-Kia“ koncerno – net 26,3 mlrd. JAV dolerių. Gamintojai investuoja milijardines sumas į skirtinguose pasaulio kraštuose esančius tyrimų ir plėtros centrus, gamyklas tam, kad nauji elektromobiliai būtų dar geresni, kad verslas būtų pasiruošęs elektros erai.

Užmojai irgi didžiuliai: vieni teigia, kad jų ateities elektromobiliai viena įkrova įveiks daugiau nei tūkstantį kilometrų, kiti ieško būtų, kaip bateriją įkrauti greičiau, nei pripilti baką benzino. Atsakymų į šiuos klausimus paieškai kasmet metamos sumos viršija Lietuvos biudžetą. Tačiau ko konkrečiai tikėtis iš ateities elektromobilių?

Elektromobilyje montuojama baterija

Technologijos leis atpiginti elektromobilius

2008-aisiais pasirodžiusio „Tesla Roadster“ 53 kWh baterijų paketas svėrė 450 kg, o dabar tiek pat sveria 77 kWh talpos modelio „Hyundai Ioniq 5“ akumuliatoriai. Svoris toks pats, medžiagos panašios, jų kiekis taip pat panašus, tik šiandieninė baterija gali sukaupti gerokai daugiau energijos.

„Daug kas galvoja, kad dėl naujų technologijų baterijos taps dar brangesnės. Išties logika veikia priešingai, nes kuo baterija našesnė, tuo ji pigesnė. Kuo daugiau energijos gamintojams pavyks išgauti iš to paties metalų kiekio, tuo mažiau reikės brangių medžiagų ir tuo pigiau bus pagaminama baterija.

Pinigai į našesnes baterijas yra investuojami ne tam, kad elektromobiliai nuvažiuotų daugiau kilometrų, o tam, kad jie būtų pigesni“, – sako „Elinta Motors“ vadovas Laurynas Jokužis, pats ne vieną vidaus degimo varikliu varomą automobilį perdaręs į elektromobilį.

Pašnekovo teigimu, akivaizdu, kad baterijos sparčiai tobulėja. Nepaisant to, gamintojai ir toliau ieško būdų, kaip didinti elektromobilių bei jų baterijų našumą ir taip mažinti automobilių kainą. Beje, baterijų rinkoje šiuo metu karaliaujantys trys didieji gamintojai – CATL, „LG Chem“ ir „Panasonic“ – pagamina 69 proc. visų pasaulio baterijų.

Populiariausi baterijų tipai

Dabar kone visi rinkoje esantys elektromobiliai turi ličio jonų baterijas, skiriasi tik komponentų, pavyzdžiui, anodų ar katodų sudėtis, nes juose gamintojai naudoja nemažą dalį Mendelejevo lentelės elementų.

„Litis yra vienas labiausiai paplitusių elementų ir vienas aktyviausių metalų. Su juo lengva sukelti bet kokią cheminę reakciją. O kitiems komponentams gali būti naudojami kiti aktyvūs metalai, su kuriais litis reaguotų“, – paaiškina L. Jokužis.

Šiandieninė problema – tie kiti metalai dažnai būna labai brangūs ir sudėtingai išgaunami, jų ištekliai riboti, tad gamintojai juos bando pakeisti sintetinėmis ar tiesiog kitomis medžiagomis. Pavyzdžiui, populiarėja ličio geležies fosfato baterijos.

„Jos keliais rodikliais, kaip antai energijos tankiu ir jautrumu žemoms temperatūroms, šiek tiek nusileidžia ličio jonų baterijoms, tačiau šiose baterijose naudojami pigesni metalai ir jos yra kiek saugesnės“, – tikina VILNIUS TECH profesorius dr. Vidas Žuraulis.

Elektromobilių „Model 3“ ir „Model Y“ „Long Range“ versijose tokias baterijas naudoja „Tesla“, jos populiarios tarp kinų gamintojų. „Bendrovės „Tesla“ baterijos gal ne pačios pažangiausios ir moderniausios, bet ji labai daug išspaudė su temperatūros valdymu“, – priduria L. Jokužis.

Tuo metu „LG Chem“ su „Hyundai“ savo automobilių baterijose taiko pažangesnes technologijas: jose naudoja nikelio, kobalto ir magnio katodus bei silikono-grafičio anodus. Tokio tipo gaminiai pasižymi didesniu energijos tankiu, tad mažiau sveria ir užima mažiau ploto.

Savo ruožtu ličio geležies fosfato baterijos dėl didesnio saugumo bei ilgaamžiškumo įprastai buvo naudojamos energijos kaupykloms, bet dėl mažesnės kainos jas vis dažniau renkasi ir automobilių gamintojai. Kol kas didžiojoje dalyje elektromobilių vis dar montuojamos kompaktiškesnės nikelio-kobalto-magnio baterijos. Jos pasižymi didesniu įkrovimo greičiu, tad labiau tinka mobiliesiems įrenginiams ar elektromobiliams.

Įkraunamas Hyundai Ioniq 5 modelis

Revoliucijos tikėtis neverta

Šiandien taip pat yra keli universitetai ir kelios įmonės, kurios eksperimentuoja su visai kitokiomis medžiagomis. Visgi specialistai skeptiškai žiūri į revoliuciją baterijų rinkoje ir sako, kad reikia laukti pastebimos evoliucijos.

„Tikėtina, jog išsivystys ne pati geriausia technologija, o ta, kuri pirmoji bus komercializuota. Jeigu, tarkime, ateitų natrio jonų baterijos, visas jau pastatytas ir veikiančias gamyklas reikėtų nugriauti ir iš pagrindų keisti visą gamybos infrastruktūrą. Veikiausiai gamintojai to nedarys. O štai „Solid State“ (lietuviškai – kietojo būvio baterijai) galima pritaikyti didžiąją dalį esamos įrangos. Ateityje niekas aukštyn kojomis per naktį neapsivers, progresas vyks palaipsniui, žingsnis po žingsnio“, – mintimis dalijasi „Elinta Motors“ vadovas.

„Kietojo būvio baterijose elektrolitas ne skystas kaip želė, o kietas. Tai leidžia sukurti ekstremalesnius režimus tarp įtampų, pasiekti didesnį įkrovimo greitį laikantis saugumo reikalavimų“, – paaiškina V. Žuraulis.

Tai reiškia, kad netolimoje ateityje kietojo būvio baterijų tankis bus dar bent dvigubai didesnis, jos bus mažesnės, lengvesnės, pigesnės ir jas bus galima dar greičiau įkrauti. O ar įveiks automobiliai su jomis tūkstantį kilometrų? Taip, bet L. Jokužis retoriškai klausia, ar to tikrai reikia?

„Dabar žmonės nesiskundžia, kad benzininiais automobiliais 500 kilometrų nuvažiuoja, tad kam reikia 1000? Kas tiek išsėdės prie vairo be tualeto ar poilsio pertraukėlės? Mano manymu, geriau investuoti į infrastruktūrą, o ne į baterijos dydį. Su mažesne baterija elektromobiliai bus lengvesni, našesni ir pigesni“, – užbaigia pašnekovas.

Šaltinis: Pranešimas spaudai
DalintisSiųstiSiųsti

TAIP PAT SKAITYKITE

Žinios

Vyrui matyt sutrukdė darbininkai – apšaudė pneumatiniu „Glock’u“
Šiemet Vilnius tvarkė net apie 20 viešųjų erdvių – kitąmet tempo nemažins
Vilniuje apšvarinti keli automobiliai, nuostoliai siekia 22 tūkst. eurų
Bendri mokymai su Lenkijos ugniagesiais pasiteisino

Politika

Du vaikus turinčios šeimos nebus laikomos daugiavaikėmis
Meras sako, jog sostinėje problemų dėl migrantų kol kas nėra
Šakalienė: visi krašto apsaugos ministrai galėjo atsisveikinti su kariais, man to neleido
Siūloma uždrausti nepilnamečiams parduoti nealkoholinį alų ar sidrą

Kultūra

Eišiškių muzikos mokykloje sužibėjo jauni balsai
Iškilmingai užbaigtas „Scanoramos“ festivalis: paaiškėjo pagrindinio konkurso laimėtojas
Metų knygos vaikams autorė Eglė Jasė: „Man rašymas – galimybė žaisti“
Projektas „Receptas kultūrai“: kai menas atranda kelią į atokiausią kiemą

Sportas

Komandinė dvasia Šalčininkų tinklinio aikštelėje
Nemenčinėje nuvilnijo šiaurietiško ėjimo žygis
„Rytas“ užsitikrino vietą FIBA Čempionų lygos Top16 etape
Išretėjusiomis gretomis „Šiauliai“ nusileido „Rytui“

Populiariausi

SKELBIMAS APIE NUMATOMĄ ŽEMĖS SKLYPŲ RIBŲ ŽENKLINIMĄ

VISUOMENĖS INFORMAVIMAS APIE PARENGTĄ TERITORIJŲ PLANAVIMO DOKUMENTĄ IR GALIMYBĘ TEIKTI PASIŪLYMUS

SKELBIMAS APIE MIŠKO PARDAVIMĄ VĮ VALSTYBINIŲ MIŠKŲ URĖDIJOS NEMENČINĖS REGIONINIO PADALINIO TERITORIJOJE

Pranešimas apie perkamą žemę miškams įveisti

SKELBIMAS APIE NUMATOMĄ ŽEMĖS SKLYPŲ RIBŲ ŽENKLINIMĄ

INFORMUOJAME APIE PARENGTĄ DETALIOJO PLANO KOREGAVIMĄ „APIE 15 HA TERITORIJOS TARP JUSTINIŠKIŲ GYVENAMOJO RAJONO IR BUIVYDIŠKIŲ TVENKINIŲ DETALIOJO PLANO SPRENDINIŲ KOREGAVIMAS SKLYPUOSE NR. 1 MOZŪRIŠKIŲ G. 50, NR. 4 MOZŪRIŠKIŲ G. 100 SKLYPE IR SKLYPE INICIJAVIMO PAGRINDU“

Ūkininkai galės pasinaudoti supaprastinta parama

Ūkininkams nerimauti neverta: KPP projektai bus baigiami Strateginio plano lėšomis – jokių naujų įsipareigojimų

Vievyje prie bankomato užpultas vyras

Vievyje prie bankomato užpultas vyras

„N2“ fizikas: net smarvė ar sprogimas gali sudominti vaikus… mokslu

„N2“ fizikas: net smarvė ar sprogimas gali sudominti vaikus… mokslu

Proneta
pamatyti.lt pamatyti.lt pamatyti.lt

Kategorijos

  • Aktualijos
  • Aplinka
  • Apžvalgos
  • Elektrėnai
  • Finansai
  • Gamyba-Pramonė
  • Grožis
  • Gyvenimas
  • Įdomu
  • Istorija
  • Krašto apsauga
  • Kriminalai
  • Kultūra
  • Laisvalaikis
  • Lankytinos vietos
  • Lietuva
  • Lietuvos naujienos
  • Mokslas ir studijos
  • Naujienos
  • Nelaimės
  • Orai
  • Padėka
  • Politika
  • Receptai
  • Religija
  • Renginiai
  • Renginiai Elektrėnuose
  • Renginiai Šalčininkuose
  • Renginiai Trakuose
  • Renginiai Vilniaus rajone
  • Renginiai Vilniuje
  • Rinkimai
  • Šalčininkai
  • Skelbimai/Pranešimai
  • Socialiniai reikalai
  • Socialiniai tinklai
  • Sportas
  • Statyba
  • Sveikata
  • Technologijos
  • Trakai
  • Transportas
  • Turizmas
  • Užsienio naujienos
  • Verslas
  • Verslo gidas
  • Video
  • Vilniaus rajonas
  • Vilniaus rajonas
  • Vilnius
  • Žemės ūkio ministerijos naujienos
  • Žemės ūkis
  • Žiniasklaida
  • Žinios

Naujienos

Didžiausias kačių augintojų galvos skausmas: kaip kraiko dėžė tampa konfliktų priežastimi?

Didžiausias kačių augintojų galvos skausmas: kaip kraiko dėžė tampa konfliktų priežastimi?

Internautai pametė galvas: taip paruoštas kebabas nustebins net gurmanus

Internautai pametė galvas: taip paruoštas kebabas nustebins net gurmanus

Išteisintas policijos pareigūnas, tarnybos metu nušovęs agresyvią moterį

Vyrui matyt sutrukdė darbininkai – apšaudė pneumatiniu „Glock’u“

Vilniaus Kraštas

  • Reklama
  • Kontaktai
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
  • Žinios
    • Vilnius
    • Vilniaus rajonas
    • Trakai
    • Šalčininkai
    • Elektrėnai
  • Kultūra
  • Sportas
  • Kriminalai
  • Renginiai
    • Renginiai Vilniuje
    • Renginiai Trakuose
    • Renginiai Vilniaus rajone
    • Renginiai Elektrėnuose
    • Renginiai Šalčininkuose
  • Politika
  • Laisvalaikis
  • Mokslas ir studijos
  • Transportas
  • Verslas
  • Technologijos
  • Turizmas
  • Žemės ūkis

© 2022

Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
  • Žinios
    • Vilnius
    • Vilniaus rajonas
    • Trakai
    • Šalčininkai
    • Elektrėnai
  • Kultūra
  • Sportas
  • Kriminalai
  • Renginiai
    • Renginiai Vilniuje
    • Renginiai Trakuose
    • Renginiai Vilniaus rajone
    • Renginiai Elektrėnuose
    • Renginiai Šalčininkuose
  • Politika
  • Laisvalaikis
  • Mokslas ir studijos
  • Transportas
  • Verslas
  • Technologijos
  • Turizmas
  • Žemės ūkis

© 2022