Praėjusių metų pabaigoje Vidaus reikalų ministerijos inicijuotas psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijos mokyklose projektas įgauna pagreitį. Vasario 12 dieną projekte dalyvaujančioje Vilniaus Vasilijaus Kačialovo gimnazijoje Vilniaus apskr. vyriausiojo policijos komisariato Vilniaus miesto penktojo policijos komisariato bendruomenės pareigūnės Laura Šimonienė ir Kristina Bikbajeva supažindino moksleivių tėvus, kaip identifikuoti psichoaktyviąsias medžiagas, kokie pagrindiniai požymiai pasireiškia jas vartojant bei pateikė patarimų, kaip pastebėti ir laiku užkirsti kelią šių organizmą niokojančių medžiagų vartojimui.
Pareigūnių teigimu, šių dienų statistika rodo, jog psichoaktyviųjų medžiagų vartojimas tarp jaunimo plinta nebe dienomis, o valandomis. Vis dažniau neaiškiomis medžiagomis apsinuodiję paaugliai patenka į gydymo įstaigas. Jaunuoliai nebijo eksperimentuoti ir elektronines cigaretes pildo įvairiomis neaiškios kilmės medžiagomis. Vieno tyrimo metu elektroninėje cigaretėje buvo rasta medžiagų, kurios naudojamos dažų tirpikliams, baterijoms gaminti, piktžolėms naikinti, taip pat žiurkių nuodų. Tokios medžiagos ne tik neturėtų patekti į jauno, besiformuojančio žmogaus organizmą – jos kelia realią grėsmę vaiko sveikatai ir gyvybei.
Pareigūnės pristatymo metu ypatingai akcentavo bendravimo su vaiku svarbą. Žinodami, kur ir su kuo laiką leidžia vaikas, tėvai gali apsaugoti jį nuo pavojų. Pareigūnė K. Bikbajeva pateikė konkrečių pavyzdžių, kai vaikai buvo apsvaiginti jiems to net nežinant – pasivaišino šokoladu, tortu ar guminukais. Ji skatino kalbėtis su vaikais atvirai, pasakoti apie psichoaktyviųjų medžiagų poveikį sveikatai, grėsmę gyvybei, teisinę atsakomybę.
Pareigūnė L. Šimonienė akcentavo, kad labai svarbu atkreipti dėmesį į vaiko turimus daiktus. Žiebtuvėliai, elektroninės svarstyklės, maži užspaudžiami plastikiniai maišeliai su miltelių ar augalinės kilmės medžiagų pėdsakais, taisyklingos formos popieriniai lankstinukai, folijos gabaliukai turėtų būti rimtas signalas tėvams, kad jų vaikas eksperimentuoja ar jau yra įklimpęs ir vartoja psichoaktyviąsias medžiagas. Svarbu laiku pastebėti ir neignoruoti nerimą keliančių ženklų, o kilus įtarimui, kad vaikas vartoja psichoaktyviąsias medžiagas, atkreipti dėmesį į jo elgesio, išvaizdos pokyčius, bendravimą, emocijų kaitą ir „nenurašyti“ šių ženklų paauglystei.
Susitikimui baigiantis, pareigūnės patarė tėvams taikyti penkių žingsnių modelį – domėtis, stebėti, pasitikėti, tikrinti ir žinoti. Ugdyti vaikų atsparumą, stiprinti žinojimą ir gebėjimą priimti tinkamus sprendimus, nuoširdžiai gilintis ir kartu spręsti iškilusias problemas. Atvirai kalbėtis su savo vaiku, neignoruoti, nesislėpti ir nekaltinti, bet išklausyti ir padėti, kartu ieškoti sprendimų.