Vilniaus miesto tarybai šiandien priėmus sprendimą skirti skatinimo priemones naujai sostinėje gyvenamąją vietą deklaravusiems asmenims, gyventojams kyla klausimų, kaip pasinaudoti šia paskata ir kokia iš to nauda miestui. Sostinės savivaldybė atsako į 10 dažniausiai užduodamų klausimų.
1. Kas gali gauti savivaldybės nurodomas skatinimo priemones?
Paskatą gali gauti visi pilnamečiai Lietuvos respublikos piliečiai, deklaravę savo gyvenamąją vietą Vilniuje bei užpildę specialią paraišką nuo rugsėjo 26 d. Į paskatą gali pretenduoti asmenys, kurie nebuvo registruoti sostinėje per pastaruosius dvejus metus.
2. Nuo kada galima deklaruoti savo gyvenamąją vietą, kad gaučiau paskatas?
Tam, kad gautumėte dovanas ir finansinę paskatą, turite nuo rugsėjo 26 d. iki gruodžio 31 d. deklaruoti savo gyvenamąją vietą Vilniuje bei užpildyti specialią paraišką, kuri bus paskelbta rugsėjo 26 d.
3. Ar galiu pretenduoti į paskatą, jeigu deklaravau gyvenamąją vietą anksčiau?
Deja, tokiu atveju nepretenduojate į paskatą. Tam, kad ši kampanija galėtų būti įgyvendinama buvo reikalingas tarybos sprendimas, kuris buvo priimtas rugsėjo 24 d. Pati programa prasidės tik rugsėjo 26 d.
4. Ar galiu pretenduoti į paskatą, jeigu prieš kurį laiką buvau deklaravęs gyvenamąją vietą Vilniuje, bet dabar esu registruotas kitur?
Į paskatą gali pretenduoti asmenys, kurie nebuvo registruoti sostinėje per pastaruosius dvejus metus.
5. Ko siekiama šia kampanija?
Šios kampanijos tikslas – paskatinti Vilniuje jau gyvenančius, bet savo gyvenamąją vietą kitur deklaravusius asmenis prisiregistruoti sostinėje.
6. Kokią naudą gauna Vilniuje jau oficialiai registruoti gyventojai?
Pusė Vilniaus biudžeto priklauso nuo gyventojų pajamų mokesčio – tai vienas svarbiausių šaltinių, leidžiančių užtikrinti kokybiškas paslaugas mieste ir investuoti į ateitį. Skaičiuojama, kad kiekvienas prisiregistravęs vilnietis į bendrą biudžetą vidutiniškai atneša apie 1145,5 Eur per metus (tai sąlyginis 2025 metų planinis skaičius – kasmet šis rodiklis kinta).
Tai reiškia, kad jeigu Vilniuje papildomai užsiregistruos bent 1 tūkst. gyventojų – biudžetą kasmet papildys daugiau nei 1 mln. Eur. Kuo daugiau čia gyvenančių žmonių oficialiai registruos savo gyvenamąją vietą, tuo daugiau biudžete bus lėšų, iš kurių statomos mokyklos, darželiai, rūpinamasi viešosiomis paslaugomis, infrastruktūra.
Taip pat, žinomas tikslesnis gyventojų skaičius užtikrins geresnį miesto planavimą, efektyvesnį paslaugų teikimą ir racionalų biudžeto lėšų paskirstymą, atsižvelgiant į realius gyventojų poreikius bei demografinę situaciją. 87 proc. vilniečių sutinka, kad savivaldybė turėtų motyvuoti deklaruoti savo gyvenamąją vietą, rodo reprezentatyvi gyventojų apklausa.
7. Ką daryti, jeigu nuomotojas neleidžia registruoti gyvenamosios vietos jo būste?
Jei turite nuomos arba panaudos sutartį, kurioje aiškiai nurodyta, kad galite gyventi būste, deklaravimo įstaigai (seniūnijai arba Vilniaus miesto savivaldybei) tereikia pateikti šią sutartį. Raštiško savininko leidimo papildomai nereikia.
Nuomos sutartis neprivalo būti patvirtinta notaro, svarbu, kad ji būtų pasirašyta abiejų šalių ir aiškiai leistų jums gyventi būste.
Su sutartimi atvykus į seniūniją arba Savivaldybę, darbuotojai padės užpildyti deklaraciją ir ją patvirtins.
Jei būsto savininkas nesutinka, rekomenduojame su juo pasikalbėti ir paaiškinti, kad gyvenamosios vietos deklaravimas nesuteikia nuosavybės teisių – tai tik oficialus gyvenamosios vietos įregistravimas. Be to, pasibaigus nuomos sutarčiai ar esant poreikiui, būsto savininkas gali pats atšaukti nuomininko deklaruotą gyvenamąją vietą.
8. Ar studentai gali deklaruoti savo gyvenamąją vietą bendrabutyje?
Jei studijuojate ir gyvenate studentų bendrabutyje, gyvenamąją vietą Vilniuje galite deklaruoti atvykę į seniūniją arba Vilniaus miesto savivaldybę. Čia turėsite pateikti universiteto vadovybės (arba bendrabučio valdytojo) raštišką sutikimą arba nuomos sutartį ir asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą.
Seniūnijų kontaktinę informaciją galite rasti čia. https://vilnius.lt/struktura-ir-kontaktai/seniunijos
9. Kur rasti išrašą apie per metus sumokėtą GPM?
Išrašą rasite prisijungę prie EDS – VMI paskyros, skiltyje Deklaravimas > Pajamų mokestis.
Jeigu norite rasti išrašą apie už praėjusius metus sumokėtą GPM, atlikite šiuos veiksmus:
- Pirmajame vedlio lange spauskite „Peržiūrėti 2024 metų pažymos kortelę“.
- Paspaudę nuorodą, galėsite pasirinkti norimą pažymos atsisiuntimo formatą.
Svarbu! Finansinė paskata bus skiriama tik už 2026 ir 2027 metais sumokėtą GPM.
10. Kada gyventojai gaus dovanas ir finansinę paskatą?
Dovanos bus atsiunčiamos 2026 m. nuo sausio 16 d. iki 31 d.
Finansinė paskata bus pervesta į jūsų nurodytą banko sąskaitą ne vėliau kaip per 25 darbo dienas nuo prašymo ir visų reikalingų dokumentų pateikimo dienos.
Išmokos bus mokamos dviem etapais:
1. 2027 m. – grąžinama dalis už 2026 m. sumokėtą gyventojų pajamų mokestį (GPM).
2. 2028 m. – grąžinama dalis už 2027 m. sumokėtą GPM.