Vyriausybė trečiadienį priėmė nutarimą, kuriuo didinama darbo užmokesčio riba, nuo kurios priklauso darbuotojo gaunamų dienpinigių apmokestinimas. Tai reiškia, kad darbdaviai, siekdami, jog visa darbuotojui išmokama dienpinigių suma būtų neapmokestinta, turės nustatyti ne mažesnį nei 1002 eurų dydžio darbo užmokestį „ant popieriaus“ arba ne mažesnį nei 6,14 eurų valandinį atlygį.
Didesnis koeficientas bus taikomas nuo 2020 m. sausio 1 d.
Padidinus darbo užmokesčio ribą, virš kurios neapmokestinami dienpinigiai, darbuotojai, pavyzdžiui, krovininių transporto priemonių vairuotojai, gaus didesnes išmokas, kai susirgs, taps tėvais, neteks darbo ar išeis į pensiją.
„Situacija krovininio transporto sektoriuje ilgą laiką kėlė nerimą: vairuotojai tarsi gaudavo su darbdaviu sutartas pajamas, bet didžioji jų dalis buvo neapmokestinama, todėl darbuotojai prarasdavo socialines garantijas. Socialinės apsaugos ir darbo ministerija siūlė vežėjams ir darbuotojams situaciją spręsti susitarus dėl kolektyvinės sutarties, tačiau per pusantrų metų nebuvo pasiekta jokios pažangos. Tai ir nulėmė Vyriausybės sprendimą padidinti socialines garantijas darbuotojams, kurie vyksta į komandiruotes. Pažymėtina, kad šis nutarimas taikomas ne tik krovininio transporto, bet ir kitiems sektoriams, todėl tiek statybos, tiek kiti paslaugų sektoriai turės keisti darbo užmokesčio sistemą“, – sako socialinės apsaugos ir darbo viceministrė Eglė Radišauskienė.
2019 m. rugpjūčio mėnesio duomenimis, sunkiasvorių sunkvežimių ir krovininio transporto priemonių vairuotojų vidutinės mėnesio pajamos, apmokestinamos socialinio draudimo įmokomis, buvo 695,43 eurai „ant popieriaus“.
Remiantis Valstybinės mokesčių inspekcijos informacija, juridiniai vienetai, kurių ekonominė veikla priskiriama prie krovininio kelių transporto, 2018 m. vidutiniškai vienam darbuotojui per metus išmokėjo po 7513 eurų dienpinigių, 2017 m. – po 7180 eurus, 2016 m. – po 7290 eurų.
Atsižvelgiant į tai, kad ne visi šiame sektoriuje dirbantys darbuotojai yra komandiruojami, išmokėtų dienpinigių suma vienam vairuotojui žymiai didesnė. Finansų ministerijos skaičiavimais, „į rankas“ komandiruojami darbuotojai dienpinigiais vidutiniškai gauna 2 kartus daugiau pajamų, nei atlyginimu: tai yra, 486,4 mln. eurų išmokama dienpinigiais ir 253,5 mln. eurų kaip darbo užmokestis.
Lietuvoje iš viso priskaičiuojama apie 79 tūkst. sunkiasvorių sunkvežimių ir krovininių transporto priemonių vairuotojų, kuriems šis nutarimo pakeitimas gali būti aktualus.
Valstybinė darbo inspekcija 2018 m. krovininio kelių transporto įmonėse atliko 253 patikrinimus, kurių metu buvo patikrinta 201 transporto įmonė. Kas antrai patikrintai transporto įmonei inspektoriai buvo priversti taikyti poveikio priemones už nustatytus darbo teisės ir darbuotojų saugos ir sveikatos pažeidimus.
Iš viso Valstybinė darbo inspekcija už darbo teisės pažeidimus, tarp jų ir nelegalų bei nedeklaruotą darbą, užsieniečių įdarbinimo tvarkos pažeidimus, bei darbuotojų saugos ir sveikatos pažeidimus, 2018 m. krovininio kelių transporto įmonėms skyrė beveik 26 tūkst. eurų baudų.