Prasidėjus šiltojo sezono kelionėms, degalinių tinklas „Circle K“ kartu su techninės apžiūros centru UAB „Tuvlita“ pakvietė vairuotojus nemokamai pasitikrinti savo automobilių techninę būklę degalinėse Vilniuje, Avižieniuose ir Elektrėnuose. Tris dienas trukusios iniciatyvos metu buvo patikrinta apie 200 automobilių. Rezultatai parodė, kad net 2 iš 3 automobilių turėjo tam tikrų techninių trūkumų, galinčių turėti įtakos eismo saugumui.
Patikros metu buvo tikrinami šie automobilio saugumo parametrai:
- žibintų bei atšvaitų būklė;
- padangų būklė;
- rėmo arba kėbulo išoriniai pažeidimai;
- matomumui svarbūs komponentai – valytuvų, priekinio stiklo, galinio vaizdo veidrodžių būklė.
Dažniausia problema – blogai sureguliuoti žibintai
Pasak UAB „Tuvlita“ Vilniaus techninės apžiūros centro vadovo Tomo Bagdanavičiaus, dauguma nustatytų trūkumų buvo susiję su automobilio apšvietimo sistema bei matomumą lemiančiais komponentais.
„Trečdalis patikrintų automobilių buvo visiškai tvarkingi, tačiau didesnė dalis – 67 proc. – turėjo mažesnių ar didesnių techninių trūkumų. Kaip ir įprastos techninės apžiūros metu, taip ir šįkart, dažniausiai nustatytas trūkumas buvo netinkamai sureguliuoti artimųjų šviesų žibintai. Dėl jų kontrolieriai pastabų turėjo maždaug kas ketvirtam vairuotojui. Šis parametras ypatingai svarbus, ypač tamsiuoju paros metu, kai tinkamas apšvietimas gali lemti eismo saugumą“, – teigė T. Bagdanavičius.
Be artimųjų šviesų problemų, beveik taip pat dažnai buvo fiksuoti ir priekinių bei galinių rūko žibintų nuokrypiai. Jie pasitaikė maždaug kas ketvirtame automobilyje.
„Atėjus pavasariui, kai rūkas yra dažnas reiškinys, o keliuose neretai pasirodo laukiniai gyvūnai, tinkamas matomumas tampa dar svarbesnis. Tai ne tik techninis reikalavimas, bet ir gyvybiškai svarbus saugumo faktorius. Veikiantys ir tinkamai sureguliuoti žibintai gali padėti išvengti nelaimingų atsitikimų“, – akcentavo UAB „Tuvlita“ atstovas.
Noriai naudojosi galimybe
„Circle K“ degalinių tinklo generalinis direktorius Skirmantas Mačiukas įvardija, kad toks didelis vairuotojų dėmesys automobilio techninei būklei maloniai nustebino.
„Nepaisant nenuspėjamų oro sąlygų, per tris akcijos dienas patikrinome apie du šimtus automobilių. Dalis vairuotojų išsirikiavę eilėje laukė nuo pat akcijos starto rytais, kiti pasinaudojo proga atvykti per pietus ar į darbo pabaigą. Galima pagirti vairuotojų sąmoningumą. Tai buvo pirmasis toks mūsų projektas, todėl buvo sunku prognozuoti, kiek vairuotojų savo noru atvyks pasitikrinti“, – dalinasi S. Mačiukas.
Dalis vairuotojų atvyko paskatinti šeimos narių, o kiti pasinaudojo proga pasitikrinti automobilio būklę prieš artėjančią įprastą techninę apžiūrą.
„Bendravome su senjorais, kurie pasakojo, kad apie galimybę jiems pranešė vaikai. Kiti minėjo, jog netrukus vyks į privalomąją techninę apžiūrą, todėl jiems buvo itin vertinga išgirsti specialistų rekomendacijas. Trečia vairuotojų grupė sakė, kad žiemą automobiliu važinėja retai, tad nori įsitikinti, jog transporto priemonė paruošta šiltojo sezono kelionėms. Kontrolierių fiksuoti rezultatai parodo, kad akcija iš tiesų buvo prasminga ir reikalinga, nes rekomendacijų turėjome didžiajai daugumai vairuotojų“, – tvirtina S. Mačiukas.
Atkreipia dėmesį į stiklų būklę
Kontrolieriai tikrindami priekinių stiklų būklę ieškojo įdaužų, įskilimų bei kitų trūkumų galinčių bloginti vairuotojui matomumą. Paaiškėjo, kad tokių trūkumų rasta beveik kas šeštame automobilyje.
„Automobilio stiklai – svarbi saugumo dalis. Jie padeda užtikrinti gerą matomumą, palaiko automobilio konstrukcinį tvirtumą, o eismo įvykio metu veikia kartu su oro pagalvėmis. Pastebėjus pirmąsias įdaužas, būtina nedelsti. Net ir nedidelis pažeidimas dėl temperatūrų svyravimų, vibracijos ar staigaus stabdymo gali greitai išplisti. Laiku nesuremontuota įdauža gali virsti rimtu įtrūkimu, o tuomet vienintelis sprendimas – viso stiklo keitimas, kuris yra gerokai brangesnis nei paprastas remontas“, – pataria UAB „Tuvlita“ specialistas.
Vairuotojai rūpinasi padangų būkle
Akcijos organizatoriai priduria, kad yra ir pagirtinų rodiklių – Lietuvos vairuotojai atsakingai rūpinasi savo padangų būkle. Iš visų patikrintų automobilių tik vieno padangos neatitiko minimalaus leistino protektoriaus gylio reikalavimo.
„Nors prasidėjus šiltajam sezonui leidžiamas minimalus vasarinių padangų protektoriaus gylis mažėja iki 1,6 mm, primename – kuo geresnė padangų būklė, tuo trumpesnis stabdymo kelias ir saugesnė kelionė. Džiugu, kad dauguma vairuotojų skiria tam dėmesio – tik vienam automobiliui rekomendavome keisti padangas dėl per mažo protektoriaus gylio“, – teigia T. Bagdanavičius.
Seniausiam automobiliui – 32 metai
Į patikrą atvyko ir visiškai naujų, ir jau gerokai daugiau kilometrų įveikusių automobilių. Tai tik patvirtina – saugumas svarbus visiems. Seniausia į patikrą atvykusi transporto priemonė buvo 1993-ųjų metų gamybos Audi markės automobilis.
„Jeigu pažvelgtume į patikrintų automobilių amžiaus vidurkį ir populiariausias markes, dažniausiai matėme 2010 metų gamybos Toyota, Volkswagen ir Volvo. Pastebėjome, kad senesnių automobilių būklė dažniau kėlė klausimų – pavyzdžiui, 1993-ųjų Audi modelyje buvo užfiksuoti net 7 trūkumai su atitinkamomis rekomendacijomis. Tuo tarpu 2023 metų automobiliams kontrolieriai neturėjo jokių pastabų“, – pasakoja T. Bagdanavičius.
Kiekvienas į patikrą atvykęs vairuotojas gavo individualias rekomendacijas, kaip pašalinti nustatytus trūkumus. Organizatoriai džiaugiasi vairuotojų aktyvumu ir planuoja tęsti tokio pobūdžio iniciatyvas ir ateityje, siekdami skatinti didesnį dėmesį eismo saugumui bei techninei automobilių priežiūrai.