Svarstydami apie esminius įgūdžius, kurių vaikams reikia, kad jie sėkmingai augtų ir bręstų, paprastai galvojame apie kalbėjimo, skaitymo, rašymo, skaičiavimo gebėjimus. Tačiau kūrybiškumo savybė dažniausiai pamirštama. Kiekvienas iš mūsų nuo pat mažens turime vaizduotę, tačiau neretai ši savybė suvaržoma, ypač jei neturime erdvės išlaisvinti savo kūrybinės energijos. Taigi, kodėl kūrybiškumo ugdymas ir kūrybinė laisvė yra tokie svarbūs vaikams?
Vaiko intelektui ugdyti būtina kūryba
Visų pirma, gebėjimas kūryboje išlaisvinti asmeninius jausmus ir išgyvenimus puoselėja vaikų emocinę sveikatą. Dar prieš pradėdami vartoti kalbą, maži vaikai savo mintis, pojūčius išreiškia kūryboje – jie naudoja įvairius menus ir priemones, kad išreikštų savo jausmus, kurių dar negali aiškiai išsakyti. Be to, kurdami vaikai įgyja pasitikėjimo savo jėgomis ir mokosi gerbti save, savo kūrinius, bei kitų darbus. Tai svarbu, nes jaunas žmogus taip mokosi bendrauti su kitais, suprasti savo ir kito jausmus. Be to, jau nuo mažumės asmuo matydamas, kad kažkas teigiamai reaguoja į jo sukurtą darbą, jaučia pasitenkinimo jausmą, įvertinimą, pasididžiavimą.
Augdami vaikai kūryboje lavina dėmesingumą, koncentraciją ir gebėjimą atsirinkti bei atskirti dalykus, problemas, emocijas. Kurdami vaikai nuolat priima sprendimus, renkasi iš skirtingų priemonių, atspalvių, formų. Dirbdami su savo kūrybiniu darbu, jie išmoksta pasirinkti ir pagrįsti, kodėl pasirinko atlikti veiksmus vienaip, o ne kitaip. Tokiu būdu yra ugdomi vaiko intelektiniai gebėjimai, jis taip pat skatinamas „mąstyti už ribų” ir pasitikėti savimi, savo idėjomis. Vėliau, bręstant, šie gebėjimai gelbsti priimant sprendimus gyvenimiškose situacijose. Būtent kūryba skatina kritinį mąstymą ir ugdo problemų sprendimo įgūdžius, kurie padeda ieškant galimybių ir išeičių ir kitose srityse. Tad svarbu pasitelkti kūrybą mokant jaunuolius svarstyti pasirinkimų alternatyvas, jas analizuoti ir nuspręsti, kaip jas taikyti atitinkamame kontekste.
Kūrybingumo ugdymas gelbėja pažeidžiamus vaikus Lietuvoje
Pasitelkiant kūrybines veiklas, galima paprastai ir efektyviai įtraukti įvairaus amžiaus, socialinės padėties, lyties vaikus į bendrą veiklą, juos sudominti, atitraukti nuo ekranų ir paskatinti aktyviau įsitraukti į bendruomenines veiklas. Štai pavyzdžiui, Britų tarybos ir „Kūrybinių jungčių” bendro projekto „Ryšio kūrimas” metu buvo siekta lavinti vaikų, lankančių vaikų ir paauglių dienos centrus, kūrybiškumą. Projekto kuratorės Aurelijos Plūkės teigimu, kūrybiškumo ugdymas leido praplėsti vaikų socialinius ir kultūrinius akiračius. „Dirbdami su vaikais ir jaunimu iš įvairių šeimų pastebėjome, kad dažnai vaikai gyvena tarsi savo uždarame burbule, kuris apsiriboja namais, mokykla, dienos centru. Ir nors vaikai gyvena mieste, kuriame gausu ir kitų galimybių, kuriomis galima pasinaudoti (bibliotekomis ir jose esančiomis jaunimui pritaikytomis erdvėmis), vaikai ten nesilanko. Apie tokias erdves dažnas vaikas turi išankstinių nuostatų, o gal tiesiog ne visai žino, kaip jose elgtis, kokios taisyklės ten galioja. Todėl su dalyviais dirbantys kuriantys profesionalai pirmiausia užmezgę pasitikėjimu grįstą ryšį, pasitelkdami įvairius kūrybiškumo metodus, padrąsina juos eksperimentuoti ir tyrinėti naujas erdves kartu. Šiame procese labai svarbus palaikymas ir palydėjimas, buvimas tarsi tarpininku tarp jauno tyrinėjančio žmogaus ir naujų erdvių”, – teigė A. Plūkė. Projekto pabaigoje, beveik visi vaikų ir paauglių dienos centrus lankantys vaikai išsiėmė bibliotekos skaitytojo pažymėjimus, kuriais labai didžiavosi. Tai, kad vaikai „prisijaukino” jiems naują erdvę, apie kurią jie buvo gana skeptiškos nuomonės, yra labai svarbus projekto rezultatas.
Vaikai, kurie yra suformavę kiek kitokius socialinius įgūdžius, kuriems sunkiau sekasi laikytis taisyklių, dažnai patiria atstūmimą, neretai savo chaotišku elgesiu jie tampa problema kitiems, tad nenuostabu, kad jie lieka savo saugiame burbule. Britų tarybos Lietuvoje vadovės Onos Marijos Vyšniauskaitės teigimu, „Kūryba išlaisvina vaikus – paišant, statant, lipdant, leidžiant laiką naujose edvėse, išlaisvinamos mintys, nuotaikos ir emocijos – taip pat ir užslėptos. Drauge kuriantys asmenys stiprina tarpusavio pasitikėjimą, kurio pagrindu vaikus galima įtraukti į naujas veiklas – šioje iniciatyvoje tai buvo lankymasis bibliotekoje.”
Kūryba – raktas į savęs ir pasaulio pažinimą
Vaikus ir jaunus žmones labai stipriai formuoja jų šeima, artimiausioje aplinkoje esantys žmonės. Tad natūralu, kad ne visuomet vaikai save ir pasaulį mato iš pozityvios perspektyvos, ypač jei jie auga nesaugioje ir neįtraukioje aplinkoje. Tokioje aplinkoje jų pasaulėvaizdis tampa gana skurdus ir ribotas, nes jie išmoksta prisitaikyti, o neretai – „nekristi į akis”. Tokiems vaikams menas ir kūryba gali tapti išlaisvinančia veikla, bei pasitarnauti jų pasaulėvaizdžio bei požiūrio į save plėtimui.
„Kūrybinių jungčių” kurianti praktikė Austėja Tavoraitė priduria, kad kūrybiniai užsiėmimai skatina vaikus ieškoti autentiškumo, o tai suteikia vaikams pasitikėjimo. „Kūryba dažnai suabejoja išankstinėmis nuostatomis, nepajudinamomis „tiesomis”, todėl vaikas gali permąstyti savo patirtis ir suabejoti tam tikromis normomis, įsitikinimais, o tai gali jį išlaisvinti ir kviesti mąstyti savo galva. Tam tikros vaikų patirtys, vaikystės patyrimai gali įgyti naujas vertes ir reikšmes.”, – sakė A. Tavoraitė.
Jungtinės Karalystės teigiamos praktikos vykdomos ir Lietuvoje
„Ryšio kūrimas” – ne vienintelė Britų tarybos veikla, kurios metu stiprinami vaikų kūrybiniai gebėjimai. Britų tarybos vykdomų „People to People” programos projektų tikslai – skatinti kūrybiškumą, teigiamą bendradarbiavimą ir ryšio kūrimą su kitais, nepaisant egzistuojančių skirčių. „Jungtinėje Karalystėje kūrybinės veiklos yra pasitelkiamos daugelyje sričių – tiek ugdant vaikus formaliojo švietimo sistemoje, tiek sprendžiant socialines problemas. Kūryba yra paveikus būdas stiprinti tiek asmenybes, tiek ir bendruomenes, tad ir toliau skatinsime plėsti kūrybines veiklas Lietuvoje” – teigė Britų tarybos vadovė Ona Marija Vyšniauskaitė.
Apie Britų tarybą Lietuvoje:
Britų taryba yra tarptautinė Jungtinės Karalystės švietimo ir kultūrinių ryšių organizacija, Lietuvoje veikianti nuo 1992 metų. Per savo ilgametę veiklą Britų tarybos Vilniaus biuras įgyvendino daug programų ir iniciatyvų, skirtų tobulinti anglų kalbos mokymą, puoselėti bendradarbiavimą kultūros srityje bei plėtoti švietimo ir menų mainus tarp Jungtinės Karalystės ir Lietuvos.
Nuo 2016 m. visoje Lietuvoje aktyviai įgyvendinami projektai yra Britų tarybos kultūrinių ryšių programos „People to People” dalis. Šiais projektais Lietuvoje siekiama skatinti įsitraukimą, bendruomenių sutelktumą, ugdyti XXI-jo amžiaus įgūdžius, medijų raštingumą, savarankiškumą ir pilietiškumą.