Sausio 18 d. laikinoje „pop-up“ parduotuvėje vienas žinomiausių Lietuvos atlikėjų Tomas Narkevičius-Free Finga pristatė unikalų projektą – antram gyvenimui prikėlė „Humana“ sandėlyje atrinktus džemperius, kartu su lietuvių dizaineriu jiems sukurdamas išskirtinį apipavidalinimą. Senamiestyje įsikūrusioje „Glance Studio“ erdvėje atlikėjas su savo komanda kvietė ne tik įsigyti vienetinių, riboto leidimo džemperių, bet ir prisidėti prie svarbios žinutės apie atsakingą vartojimą skleidimo.
Dėvėtus drabužius pavertė naujais dizaino kūriniais
Tekstilė yra viena iš netvariausių pramonių pasaulyje, prisidedanti prie aplinkos taršos, perteklinio resursų naudojimo ir net žmonių išnaudojimo. Skaičiuojama, kad vieniems naujiems medvilniniams marškinėliams pagaminti reikia net 2700 litrų vandens. Pasak atlikėjo vadybininkės Dominykos Motiejūnaitės, atsiliepdama į globalius tvarumo iššūkius, Free Finga komanda su partnerių pagalba nusprendė kurti atributiką kiek kitaip – suteikiant antrą gyvenimą dėvėtiems drabužiams.
„Daiktų pasaulyje yra tiek daug, kad kuriant naują atributiką ar, bendrai, materialius dalykus, visada savęs klausiu – ar jie egzistuoja pagrįstai? Tvarumą anksčiau mačiau kaip „viskas arba nieko“ klausimą, tačiau daug domėdamasis ekologijos, ekologinio nerimo temomis, supratau, jog geriausi tvarumo iniciatyvų pavyzdžiai – organiški ir pritaikyti konkrečiam tikslui“, – pabrėžia Tomas Narkevičius, dažniau prisistatantis Free Finga sceniniu vardu.
Idėja sukurti atributikos liniją iš dėvėtų drabužių gimė tvarumo edukatorei Rugilei Matusevičiūtei, akcentuojant mados pasaulyje egzistuojantį nuolatinį skatinimą besaikiai pirkti naujus drabužius. Šie, vos juos įsigijus, „išeina iš mados” ar suplyšta dėl prastos kokybės ir taip sukuria nesibaigiantį taršų vartojimo ciklą.
„Mūsų pasaulyje jau egzistuoja milijonai tonų drabužių, kurie, užuot juos išmetus, gali tapti mylimiausiomis stiliaus detalėmis ar unikaliais naujais dizaino kūriniais. Seniai žaviuosi Tomo ir jo komandos puoselėjamomis tvarumo vertybėmis, o kartu besikalbant, užsiminiau, kad galbūt nauja atributika gali būti ne tik graži, bet ir skleisti svarbią žinutę – skatinti jau turimus daiktus vartoti kuo ilgiau ir kūrybiškiau. Pasiūliau išplauti, pataisyti ir pernaudoti rinkoje jau esančius drabužius ir buvau nuoširdžiai nustebusi kaip pozityviai ši idėja buvo pasitikta ir greitai įgyvendinta“, – pasakoja R. Matusevičiūtė.
Vilniaus miesto įkvėptas stilius
Pats Free Finga aktyviai prisidėjo prie naujos atributikos, pavadinimu „Pamatai“, kūrimo – nuo drabužių atrinkimo iki dizaino išgryninimo.
„Mano meninė veikla neapsiriboja vien muzika. Popierinių leidinių, atributikos kūryba yra mano artistiškumo tęsinys. Šio projekto dizaino tema – statybos – gimė vaikštant Naujamiesčiu ir stebint, kaip greitai aplink mane kyla nauji pastatai. O įkvėpimo kartu su dizaineriu Ignu Grykšu (ihgnahz) ieškojome senose architektūros ir inžinerijos knygose“, – pasakoja atlikėjas.
Dizainerio Igno teigimu, kiekvienas džemperis buvo dekoruojamas rankomis, naudojant įvairias technikas, tokias kaip spauda, siuvinėjimas ar piešimas. „Kiekvienas rūbas yra unikalus. Šie metodai padėjo sukurti ne tik išskirtinius dizainus, bet ir suteikė galimybę kiekvienam džemperiui pasakoti savitą istoriją“, – priduria jis.
Be to, kiekvienas iš 65 unikalaus dizaino džemperių buvo kruopščiai atrinktas dėvėtų drabužių parduotuvių tinklo „Humana“ sandėlyje.
„Pirmą kartą atvykus į rūšiavimo centrą, mane pasitiko dvi darbuotojos, kurioms nupasakojau, kokių džemperių ieškome. Jos, kiekvieną kartą man apsilankius, jau būdavo atrinkusios didelę, mano ūgio krūvą džemperių. Vėliau pati dar kartą peržiūrėdavau visus drabužius ir atrinkdavau tinkamiausius – vienspalvius, standaus audinio džemperius su kapišonu, be papildomos spaudos ar aksesuarų. Visi drabužiai, praėję atranką, vėliau buvo kruopščiai išvalyti „Paulini“ komandos“, – dalijasi atlikėjo žmona Patricija Budaitė, akcentuodama, kad procesas buvo ypač sklandus ir malonus.
Tvarumas kiekviename žingsnyje
Atlikėjo Free Finga nuomone, tvarumas – tai ne tik projektų ar iniciatyvų, bet ir kūrybinio identiteto dalis.
„Viskas, kuo užsiimame su komanda, praeina per tvarumo prizmę – plokšteles spaudžiame ant biologiškai skaidžios medžiagos, knygutes spausdiname iš perdirbto popieriaus. Tačiau didžiausia kova su klimato kaita dar tik ateina – ji vyks keliant viešas diskusijas ir kritikuojant taršiai veikiančias korporacijas. Anksčiau man sviro rankos, tačiau dabar esu motyvuotas kalbėti apie neteisybę ir poveikį klimatui garsiai“, – užtikrintai teigia atlikėjas.
Klimato krizės akivaizdoje menininkai ir visuomenės veikėjai tampa svarbiais pokyčių iniciatoriais. „Tai ne pirmas ir, neabejoju, ne paskutinis kartas, kai Free Finga su savo komanda prisiima rimtą atsakomybę prisidėti prie planetos tausojimo ir tvarumo žinutės skleidimo. Tokie autoritetingi veidai, naudodami savo platformą šiai žiniai skleisti, įkvepia pokyčius“, – teigia R. Matusevičiūtė.
Naują grupės Free Finga atributika papuoštą džemperių kolekciją gerbėjai galėjo įsigyti sausio 18 d., 12-17 val. „Glance Studio“ erdvėje veikusioje laikinoje „pop-up“ parduotuvėje. Atlikėjo teigimu, taip gerbėjai su kiekvienu unikaliu drabužiu galėjo praleisti bent kelias akimirkas laiko bei įsigilinti į projekto prasmę.
Martyno Vitėno nuotraukos