Skelbiamas didžiausias sostinės istorijoje viešojo transporto paslaugų konkursas, kuris leis įgyvendinti viešojo transporto sistemos proveržį ir reikšmingai pagerins vilniečių kelionių kokybę. Atsiras 7 visiškai nauji maršrutai, 44 bus dažninami, 46 maršrutų trasos bus koreguojamos. Centrinėje dalyje keleivių laukimo laikas neviršys 6–10 minučių, o toliau nuo centro esančiose ir rečiau apgyvendintose teritorijose – 15 minučių. Mieste kursuos 30 proc. daugiau transporto priemonių, jos bus aplinkai draugiškos, netaršios.
„Vilniečiai kelia lūkestį dažnesniam, greitesniam, patikimesniam viešajam transportui, kuris būtų reikšmingai patogesnis jų kasdienėms kelionėms. Būtent todėl siekiame sukurti naują viešojo transporto kokybės standartą, kuris pagerins transporto prieinamumą tiek centrinėje miesto dalyje, tiek labiau nutolusiuose rajonuose. Vienas iš konkurso tikslų – vežėjams atnaujinti autobusų parką – keleiviai bus vežami elektra varomais autobusais, o tai sumažins ir transporto sektoriaus daromą poveikį aplinkai,“ – teigia Vilniaus miesto meras Valdas Benkunskas.
Pagrindiniai pokyčiai apima šias sritis: maršrutų tinklo plėtra ir dažnis, senų transporto priemonių keitimas naujomis ir mikroklimatas kelionės metu.
30 proc. daugiau viešojo transporto priemonių
Planuojama, kad konkurso būdu pasirinkus naujus vežėjus, jau 2027 m. Vilniaus centrinėje miesto dalyje keleivių laukimo laikas neviršys 6–10 minučių, o toliau nuo centro esančiose ir rečiau apgyvendintose teritorijose – 15 minučių. Tai ženkliai pagerins susisiekimą viešuoju transportu vilniečiams ir miesto svečiams.
Iki 2030 m. planuojama pakoreguoti 46 esamų maršrutų trasas, taip pat bus dažninamas 44 maršrutų kursavimas, kad keleiviams stotelėse tektų laukti trumpiau. Taip pat planuojama net 30 proc. padidinti viešojo transporto priemonių skaičių iki 824, kurios kursuos sostinės maršrutuose, bus patogesnės keleiviams, mažiau taršios ir kasdien prisidės prie tvaresnio ir efektyvesnio susisiekimo mieste.
„Nuolat girdime gyventojų prašymą, kad viešasis transportas kursuotų dažniau. Deja, šiuo metu turimas transporto priemonių skaičius, esami ištekliai, riboja šias galimybes. Viešojo transporto poreikiai Vilniuje sparčiai auga ir norime, kad paslauga, kurią gyventojai renkasi, atitiktų aukščiausius kokybės standartus. Rengiantis šiam konkursui buvo peržiūrėtos esamos sutartys su vežėjais ir nustatyti dar aukštesni kokybiniai reikalavimai, siekiant patogesnio ir efektyvesnio susisiekimo mieste. Vežėjų konkursas suteiks galimybę patenkinti augančius viešojo transporto poreikius vilniečiams ir kartu užtikrins aukštesnę paslaugų kokybę“, – teigia JUDU vadovė Loreta Levulytė-Staškevičienė.
Bus atnaujintos sutartys su vežėjais – aukštesni kokybiniai reikalavimai
Pasiruošimas šiam pirkimui prasidėjo 2024 m. pradžioje. Nuo to laiko buvo surengtos keturios rinkos konsultacijos, po kurių atlikti koregavimai, daugiausia orientuoti į miesto plėtrą ir svarbiausius gyventojų poreikius. Planuojama, kad naujos sutartys su vežėjais bus pasirašytos 2025 m. vidurvasarį, o konkurso laimėtojai turės dvejus metus pasiruošti pokyčiams.
Numatyti aukštesni transporto priemonių standartai užtikrins modernesnę kelionės patirtį – visos transporto priemonės bus pritaikytos individualiems keleivių poreikiams, įskaitant žmones su negalia. Taip pat bus taikomi griežtesni reikalavimai mikroklimatui, užtikrinant švarą ir tinkamą temperatūrą. Naujose transporto priemonėse bus įrengtos atskiros oro kondicionavimo sistemos vairuotojo darbo vietai ir keleivių salonui, kiekviena su atskiru valdymu, kad keleiviams būtų užtikrinta optimali temperatūra. Be to, visose naujose transporto priemonėse bus įrengtos vidaus ir išorės vaizdo stebėjimo kameros, didinančios keleivių ir kitų eismo dalyvių saugumą. Atsižvelgiant į transporto priemonių talpą, bus atnaujinta garsinio informavimo sistema, kad informacija būtų pateikiama aiškiai ir sklandžiai. Bus įdiegti ir keleiviams skirti savarankiško durų atidarymo mygtukai tiek išorėje, tiek viduje, kurie padės išspręsti šiuo metu kylančią problemą dėl durų neatidarymo.
Dažnesniam viešojo transporto kursavimui Vilniuje vežėjai turės didinti nuvažiuojamą atstumą. Sklandžiai vykstant konkursui ir pirkimo procedūroms, tikimasi, kad keleiviai kokybinius pokyčius pajaus jau 2026 metų pabaigoje. Nuo 2027 metų veždamas keleivius viešasis transportas Vilniuje nuvažiuos iki 67,7 mln. kilometrų per metus, t. y. 48 proc. daugiau negu šiuo metu.
Šiuo metu viešojo transporto paslaugas Vilniuje teikia trys vežėjai: savivaldybės valdoma UAB „Vilniaus viešasis transportas“, UAB „Transrevis“ ir UAB „Kautra“. Per metus sostinės viešasis transportas 106 maršrutuose nuvažiuoja 45,7 mln. km: iš jų UAB „Vilniaus viešasis transportas“ – 35,4 mln. km, UAB „Transrevis“ – 7,8 mln. km, o UAB „Kautra“ – 2,5 mln. km.
Su konkurso informacija ir sąlygomis bus galima susipažinti Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje. Keleivių vežimo paslaugų pirkimo dokumentai bus įkelti į sistemą ir viešai pasiekiami per tris darbo dienas.
Vienas iš skelbiamo konkurso laimėjimo kriterijų yra kaina, todėl pirkimo vertė neatskleidžiama – tai pažeistų viešųjų pirkimų sąlygas.
Nuotr. Sauliaus Žiūros