Pasirinkti ateities profesiją, sugalvoti, kuo būti baigus mokyklą – sudėtingas uždavinys. Tikrai ne kiekvienas jaunas žmogus dar mokyklos suole žino, kuo norėtų dirbti, kurioje srityje galėtų atskleisti savo gebėjimus. Specialistai sako, kad svarbų vaidmenį čia atlieka ugdymo įstaiga, sudarydama sąlygas jaunam žmogui atrasti save ir padėti susigaudyti sudėtingame apsisprendimo kelyje.
Ketveri metai išbandyti save
Šiuolaikinis jaunas žmogus nebijo savęs ieškoti, atvirkščiai, yra linkęs išbandyti skirtingas sritis, siekdamas atrasti tą, kuri jam arčiausiai širdies. Studijos tik dėl diplomo tapo nebeaktualios, kur kas svarbiau saviraiška ir galimybės tobulėti. Vis garsiau kalbama, kad pamatai būsimai profesijai turėtų būti padedami dar mokykloje, tačiau karjeros specialistų patarimų, profesijos dienų ne visada pakanka. Kur kas naudingiau, kai gali save išbandyti skirtingose srityse, suprasti, ką norėtum veikti ateityje.
„Anksčiau dažnai būdavo, kad jei jaunuolis gerai baigdavo mokyklą, tėvai kone parinkdavo jam profesiją, spausdavo būtinai studijuoti, įgyti aukštąjį išsilavinimą. Kiek yra žmonių, kurie turi vieną profesiją, bet dirba visai kitus darbus. Ketveri metai gimnazijoje ir yra tas laikas, kai gali pasitikrinti, atskleisti save. Kiekvienas vaikas skirtingas, svarbu atrasti savo sritį, kad pabaigęs mokyklą ne vien tik egzaminus būtum išlaikęs, bet jau turėtum ir gebėjimų, reikalingų ateičiai“, – sakė Šiaulių „Saulėtekio“ gimnazijos direktorė Jūratė Rimkuvienė.
45-ąjį gimtadienį šiemet mininti gimnazija vadovaujasi 3S principu, pirmenybę teikdama trims dalykams – sąlygoms, saugumui ir saviraiškai. Gimnazijos direktorės teigimu, tai pamatinės vertybės, kurios ugdymo įstaigą išskiria iš kitų, o siekis jas įgyvendinti suteikia galimybę tapti įvairiapusiška gimnazija, kurioje kiekvienas gali atrasti save.
Laisvė rinktis kryptį
Šiaulių „Saulėtekio“ gimnazijos mokiniai gali pasirinkti vieną iš keturių skirtingų mokymosi krypčių. Tai biomedicinos mokslų kryptis, robotikos, sporto, amatų ir dizaino kryptys. Administracija atskleidžia, kad iš tų keturių krypčių jau formuojama viena, turėsianti bendrą biotechnologijų pavadinimą.
„Šios kryptys atsirado atsižvelgus į mokinius, jų poreikius. Turbūt pirmieji Šiauliuose ėmėmės robotikos, patys rinkome 3D spausdintuvą, jį išbandėme. Vėliau atsirado biomedicina. Praeitais metais, dalyvaudami kokybės krepšelio įgyvendinime, įsirengėme šiuolaikišką STEAM laboratoriją. Turime ir fizikos, chemijos laboratorijas. Kadangi esame aktyvi bendruomenė, linkę į sportą, atsirado sporto kryptis. Šalia turime išskirtinį stadioną, pritaikytą būtent regbiui. Labai populiari amatų ir dizaino kryptis, padedanti atsiskleisti mokinių kūrybiškumui“, – pasakojo direktorė.
Pasirinkę bet kurią iš šių krypčių, mokiniai be bendrojo ugdymo dalykų pamokų gauna dvi papildomas valandas gilinti žinias konkrečioje srityje. Viena valanda skiriama mokymui, kita – projektinei veiklai.
„Pusė praktinių veiklų yra atliekama mokykloje: mokiniai tyrinėja mokyklos paviršių užterštumo lygį, nustatinėja vandens kokybės lygį, atlieka DNR kraujo tyrimus, analizuoja maisto produktų sudėtis. Bendradarbiaujame su Vilniaus universiteto Šiaulių akademija, botanikos sodu, Valstybine Šiaulių kolegija. Visos praktinės veiklos yra susietos su teorinėmis žiniomis“, – pasakojo direktoriaus pavaduotojas ugdymui Malik Agamalijev.
Jam antrina ir direktorė J. Rimkuvienė, teigdama, kad gimnazijoje siūlomų veiklų įvairovė išties plati, o sąlygos tobulėti ir atrasti save sudaromos kiekvienam, kuris trokšta žinių ir naujų įgūdžių.
„Stengiamės, kad kiekvienas atrastų save. Vienas gal pieš, muzikuos, kitas atliks biologijos laboratorinius praktinius darbus, dar kitas ir toliau kurs robotus. Šios kryptys nėra privalomos. Tai laisvas vaiko pasirinkimas. Jeigu pamato, kad tai ne jam, mokinys turi teisę atsisakyti, rinktis kitą kryptį. Sistema lanksti, svarbu, kad vaikas atrastų tai, kas jam išties patinka“, – sako J. Rimkuvienė.
Svarbu patirtys ir bendradarbiavimas
Pirmasis žingsnis renkantis kryptį žengiamas dar iki Rugsėjo 1-osios. Pirmojo pokalbio metu siekiama išsiaiškinti vaiko gebėjimus ir lūkesčius, padėti jam atsiskleisti. „Elektroninė sistema, kurioje pateikiamas prašymas, yra viena, bet gyvas pokalbis, pasidalijimas mintimis ir lūkesčiais yra visai kas kita. Turime pasiruošę anketas, kalbiname vaiką, kaip jis mokosi, kas jam labiau sekasi, kur jis labiau linksta. Stengiamės įtraukti ir tėvus, supažindinti su mokykla, veiklomis“, – pasakojo J. Rimkuvienė.
Padėti mokiniams pasirinkti kryptį padeda ir gimnazijos bendradarbiavimas su progimnazijomis. „Daugelis vaikų mokyklą pažįsta dar prieš ateidami. Jie čia turi STEAM dienas, pamato tas kryptis gyvai. Vaikai ir tyrimus laboratorijose atlieka ir varžybose dalyvauja. Pavasarį regbio stadioną atidarysime, vėl varžybos vyks. Stengiamės turėti kuo daugiau draugų, bendradarbiauti, nes ta patirtis bus naudinga mūsų vaikams. Kuo daugiau veiklos, tuo daugiau patirties. Taip savo kraitelį per ketverius metus jie ir kraunasi“, – pasakojo direktorė.
Jei šios kryptys neatliepia vaiko poreikių, galima rinktis ir iš neformaliojo švietimo veiklų: muzikos, robotikos, žurnalistikos, teatro, sporto. „Prioritetu vis tiek išlieka mokymasis, bet šalia matematikos, juk naudinga išmokti filmuoti, šalia lietuvių – atsiskleisti teatro pamokose, išmokti pateikti save, nebijoti kalbėti viešai“, – sakė gimnazijos vadovė.
Pedagogai lyg autoritetai
Direktorė atskleidė, kad Šiaulių „Saulėtekio“ gimnazijos stiprybė – profesionalūs ir kompetentingi pedagogai, kurie yra savo srities entuziastai, užkrečiantys mokinius aistra darbui, skatinantys veikti ir siekti rezultatų.
„Turime net du mokslo daktarus. Informatikos mokslų daktaras Gražvydas Felinskas dirba ir universitete, į pamoką įveda dirbtinio intelekto elementų. Biomedicinos mokslų daktarė Agnė Rocienė iki tol dirbo Lietuvos edukologijos universitete prodekane. Džiaugiamės, kad pavyko ją atsivilioti į mokyklą. Vaikams tai neįtikėtinas lobis. Gali ir neduoti tos laboratorijos, gali neduoti brangiausių knygų, bet tokie žmonės vaikams yra neįkainojama dovana. Eidami per gyvenimą ne visi ir sutinka tokių asmenybių“, – sakė J. Rimkuvienė.
Pasak M. Agamalijev, dažnai įvertinę mokytojo asmenines savybes, autoritetą, mokiniai renkasi ir mokymosi kryptį. „Biomedicinos mokytoja A. Rocienė – jauna aukščiausios prabos specialistė. Jos motyvacija, energija, noras veikti, užkrauna ir vaikus, kurie patys nestokoja energijos ir smalsumo. O tie, kurie lėtesni, ramesni, ieško kruopštesnių užsiėmimų, susikaupimo, renkasi Amatų ir dizaino kryptį. Ten jau kitokia emocija“.
Gimnazija per 45 metus išugdė ne vieną žymų sportininką. Tarp jų ir dabartinis regbio klubo „Baltrex“ direktorius Edmundas Ščavinskas. Jis iki šiol yra stiprus bendruomenės narys, pats dirba čia kūno kultūros mokytoju, gimnazijoje puoselėja gilias regbio tradicijas.
Kuria vieną bendruomenę
Šiaulių „Saulėtekio“ gimnazija jau antrus metus įgyvendina ir suaugusiųjų mokymą. Ugdymo įstaigoje veikia du suaugusiųjų mokymo skyriai. „Mokykla yra gyva nuo 6 val. ryto iki pat 10 val. vakaro. Pradžioje galvojome gimnazistus atskirti nuo suaugusiųjų. Be to, ir patys suaugusieji jautėsi nedrąsiai, daugiau rinkosi nuotolinį mokymąsi. Po to supratome, kad esame viena bendruomenė. Dabar stebime gražią bendrystę: kartu švenčiame šventes, minime renginius“, – džiaugėsi direktorė.
Suaugusieji gali pasirinkti ir jiems priimtiniausią mokymosi formą – grupinį, pavienį, neakivaizdinį, nuotolinį mokymąsi. Dar vienas privalumas – suaugusiųjų skyriaus mokiniai gali naudotis ta pačia baze, kuria naudojasi ir gimnazistai.
„Ta pati STEAM, biologijos laboratorija, fizika, chemija, tie patys kabinetai. Kai vyko išorės vertinimas, mūsų kabinetai ir priemonės buvo įvertinti pačiu aukščiausiu balu. Tuo gali naudotis ir suaugusieji. Derinamės prie žmogaus. Ne vienas iš jų yra dirbantis, reikia pasidžiaugti, kad žmogus kažko siekia“, – akcentavo gimnazijos vadovė.
Mokykla atvira pokyčiams
Prasidėjus karui Ukrainoje, Šiaulių „Saulėtekio“ gimnazija ėmė organizuoti ukrainiečių vaikų mokymą. Šiandien mokykloje veikia dvi klasės, kuriose mokosi tik ukrainiečių vaikai. Ukrainiečių kalbos mokytojos Valentinos Kostiuk iniciatyva, įkurtas ukrainiečių centras, kur veiklos vyksta ir savaitgaliais, ukrainiečiai susitinka pabendrauti, puoselėja savo krašto tradicijas.
Net ir susidūrusi su iššūkiais, Šiaulių „Saulėtėkio“ gimnazija išlieka atvira pokyčiams, išlaiko laisvę rinktis ir siekia, kad kiekvienas mokinys čia galėtų patirti sėkmę.
„Jaučiamės labai sustiprėję, inovatyvūs, jaunatviški, kūrybingi. Žinome, kad tiek savo mokyklai, tiek bendruomenei, tiek Šiauliams galime duoti daug. Kad ir kokie pokyčiai paliestų mokyklą, dirbame, stengiamės, pamatinės vertybės išlieka: čia saulė šviečia visiems, čia kiekvienas svarbus ir kiekvienas gali atrasti save“, – sakė gimnazijos direktorė J. Rimkuvienė.