Baigėsi 2024 metų brandos egzaminų pagrindinė ir pakartotinė sesijos. Šiais metais savivaldybės gimnazijose mokėsi 299 abiturientai, 36 daugiau nei pernai. Birželio–liepos mėnesiais buvo organizuota ir įvykdyta 11 valstybinių brandos egzaminų, 4 mokykliniai brandos egzaminai ir 1 brandos darbas.
Kandidatai iš viso pasirinko 817 (2023 m. – 735) valstybinių brandos egzaminų, laikė 784 (2023 m. – 692). Didžiausias skaičius kandidatų rinkosi ir laikė lietuvių kalbos ir literatūros, anglų kalbos ir matematikos valstybinius brandos egzaminus. Šiemet didesnis abiturientų skaičius nei pernai rinkosi ir laikė kai kurių dalykų socialinio ir gamtamokslinio ugdymo valstybinius brandos egzaminus: istorijos 82 (2023 m. – 67), geografijos 22 (2023 m. – 34), biologijos 68 (2023 m. – 40), fizikos 10 (2023 m. – 14), chemijos 5 (2023 m. – 2).
Kaip sekėsi laikyti brandos egzaminus 2024 metais? Informacija pateikiama apie visų kandidatų rezultatus, t. y. abiturientų, išorinių kandidatų (eksternų) ir buvusių abiturientų. Valstybinių brandos egzaminų (toliau – VBE) vertinimas yra kriterinis. Kandidatai, išlaikę VBE, gavo įvertinimus pagal šimtabalę skalę nuo 16 iki 100. VBE įvertinimai nuo 16 iki 35 balų atitinka patenkinamą pasiekimų lygį, nuo 36 iki 85 balų – pagrindinį pasiekimų lygį, nuo 86 iki 99 balų – aukštesnįjį pasiekimų lygį ir 100 balų pasiekimų lygis.
Džiugu, kad pagrindinės sesijos metu 4-ių savivaldybės gimnazijų 10 abiturientų valstybinių brandos egzaminų darbai įvertinti 100 balų:
- Lentvario Motiejaus Šimelionio gimnazijos – 2 užsienio (rusų) kalbos;
- Lentvario Henriko Senkevičiaus gimnazijos – 2 užsienio (rusų) kalbos;
- Trakų Vytauto Didžiojo gimnazijos – 2 anglų kalbos, 1 istorijos, 1 geografijos.
- Trakų gimnazijos – 2 užsienio (rusų ) kalbos.
Lietuvos kandidatų beveik visų mokomųjų dalykų vidutiniai valstybinių brandos egzaminų įvertinimai didesni už savivaldybės, šiek tiek didesni istorijos ir užsienio anglų, rusų kalbų. 2024 m. geografijos valstybinio brandos egzamino savivaldybėje mokinių vidutinis įvertinimas didesnis nei Lietuvoje. Atkreiptinas dėmesys į informacinių technologijų mokomojo dalyko vidutinį įvertiną, kuris mūsų savivaldybėje 18,61 balo žemesnis nei Lietuvoje, fizikos – 13,9, matematikos – 9,61, lenkų gimtosios kalbos ir literatūros – 9,44, chemijos – 9,28, biologijos – 8,76 ir lietuvių kalbos ir literatūros – 7,18. Tačiau pažymėtina, kad savivaldybėje informacinių technologijų valstybinį brandos egzaminą laikė tik 14 kandidatų, fizikos – 10, chemijos – 5 kandidatai.
LIETUVOS IR TRAKŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS MOKINIŲ, IŠLAIKYTŲ 2022–2024 METAIS VBE, VIDURKIAI
DALYKO PAVADINIMAS | LIETUVOS | TRAKŲ | ||||
2022 M. | 2023 M. | 2024 M. | 2022 M. | 2023 M. | 2024 M. | |
Lietuvių kalba ir literatūra | 48,26 | 49,02 | 47,08 | 40,17 | 34,04 | 39,9 |
Matematika | 24,29 | 37,35 | 41,49 | 16,92 | 28,68 | 31,88 |
Anglų kalba | 60,53 | 63,47 | 62,29 | 56,53 | 56,97 | 61,26 |
Rusų kalba | 71,31 | 74,34 | 73,44 | 64,32 | 70,67 | 68,24 |
Biologija | 46,13 | 49,14 | 46,44 | 41,18 | 42,27 | 37,68 |
Chemija | 56,57 | 49,73 | 58,68 | 42,33 | 58,0 | 49,4 |
Fizika | 46,69 | 47,47 | 50,5 | 48,6 | 28,29 | 36,6 |
Geografija | 51 | 47,18 | 55,01 | 52,2 | 46,76 | 64,55 |
Istorija | 48,03 | 41,54 | 50,16 | 45,77 | 39,25 | 46,65 |
Informacinės technologijos | 37,48 | 40,24 | 41,8 | 49,11 | 27,81 | 22,57 |
Pažymėtina, kad kiekvienais metais savivaldybės mokinių kai kurių mokomųjų dalykų brandos egzaminų vidurkiai žemesni už šalies mokinių. Tačiau kai kurių gimnazijų atskirų mokomųjų dalykų per paskutinius trejus metus vidurkiai atskirais metais aukštesni už šalies, pvz.: Trakų Vytauto Didžiojo gimnazijos (matematikos, fizikos, istorijos, biologijos, anglų kalbos, geografijos), Lentvario Motiejaus Šimelionio gimnazijos (užsienio (anglų, rusų) kalbų, geografijos), Aukštadvario gimnazijos (anglų kalbos ir istorijos), Lentvario Henriko Senkevičiaus gimnazijos (matematikos, užsienio (rusų) kalbos), Trakų gimnazijos (biologijos, užsienio (rusų) kalbos).
Džiugu, kad šiemet visi kandidatai, laikę istorijos, chemijos, geografijos ir užsienio (rusų) kalbos mokomųjų dalykų valstybinius brandos egzaminus, juos išlaikė. Žymiai mažesnis procentas nei pernai kandidatų, neišlaikiusiųjų lietuvių kalbos ir literatūros (2024 m. – 12,7 proc., 2023 m. – 18,24 proc.), istorijos (2024 m. – 0 proc., 2023 m. – 4,48 proc.), anglų kalbos (2024 m. – 0,69, 2023 m. – 2 proc.).
Pažymėtina, kad 2024 m. visų valstybinių brandos egzaminų neišlaikymo procentas Trakų rajono savivaldybėje 0,17 proc. mažesnis nei 2023 metais.
Kandidatų, gavusių 86 ir daugiau balų, 2024 metais – 9,20 proc. ( 2023 m. – 6,14 proc.), Lietuvoje – 17,08 proc. (2023 m. – 15,11 proc.). Analizuojant Lietuvoje mokinių, gavusių daugiau kaip 86 balus už valstybinius brandos egzaminus 2022–2024 metais rezultatus, stebima ta pati didėjimo tendencija kaip ir mūsų savivaldybėje 2023–2024 metais. Trakų rajono savivaldybėje mokinių, gavusių daugiau kaip 86 balus už valstybinius brandos egzaminus, kasmet mažiau nei Lietuvoje. Lyginant su Lietuvos 2022–2024 metų rezultatais, šiemet atotrūkis mažesnis nei pernai ir siekia 7,88 proc. (2023 m. – 8,97 proc.).
2022–2024 m. išlaikymas pagal pasiekimų lygius (proc.)
Pasiekimų lygiai | Trakų rajono savivaldybėje, proc. |
Lietuvoje, proc. | ||
2023 m. | 2024 m. | 2023 m. | 2024 m. | |
Neišlaikė | 8,60 | 8,43 | 4,85 | 3,8 |
Patenkinamas (16–35) | 36,01 | 30,22 | 33,11 | 27,06 |
Pagrindinis (36–85) | 49,25 | 52,15 | 46,93 | 52,08 |
Aukštesnysis (86–99) | 5,41 | 7,56 | 12,34 | 14,28 |
Šimtas balų | 0,73 | 1,64 | 2,77 | 2,8 |
Vertinant 2024 m. išlaikymo pagal pasiekimų lygius situaciją Trakų rajono savivaldybėje ir Lietuvoje, stebima, kad Trakų savivaldybėje kandidatų, turinčių žemus mokymosi pasiekimus, 7,79 proc. daugiau nei Lietuvoje (2023 m. – 6,65 proc.), kandidatų, pasiekusių pagrindinį pasiekimų lygį, Trakų r. savivaldybėje 0,07 proc. yra daugiau nei Lietuvoje (2023 m. – 2,32 proc.). Mūsų savivaldybėje 2024 m. 7,88 proc. mažiau nei Lietuvoje kandidatų, kurie pasiekė aukštesnįjį ir 100 balų lygius (2023 m. – 8,97 proc. mažiau).
Šiais metais savivaldybės mokyklų abiturientai rinkosi ir laikė mokyklinius brandos egzaminus: lietuvių kalbos ir literatūros, rusų gimtosios kalbos, menų (dailės) ir technologijų. Mažiau abiturientų nei 2023 metais laikė lietuvių kalbos ir literatūros mokyklinį brandos egzaminą – 93 (2023 m. – 109), keliais abiturientais daugiau laikė rusų gimtosios kalbos 14 (2023 m. – 11), menų (dailės) 6 (2023 m. – 8) ir technologijų 100 (2023 m. – 105) mokyklinius brandos egzaminus.
Pakartotinės sesijos metu 24 savivaldybės mokiniai (2023 m. – 29) laikė lietuvių kalbos ir literatūros mokyklinį brandos egzaminą. Jiems suteikta galimybė išlaikyti privalomą egzaminą, kurio nepasisekė išlaikyti pagrindinės sesijos metu. Pakartotinės sesijos rezultatai: neišlaikiusiųjų nėra, 4–5 balais išlaikė 62,50 proc. (2023 m. – 79,31 proc.), 6–8 balais – 37,50 proc. (2023 m. – 17,24 proc.) ir 9–10 balais – 0 proc. (2023 m. – 3,45 proc.). Po pakartotinės brandos egzaminų sesijos rezultatų paskelbimo darytina išvada, kad visi savivaldybės abiturientai, laikę privalomąjį lietuvių kalbos ir literatūros brandos egzaminą ir dalis jų perlaikę, įgijo teisę gauti brandos atestatus. Valstybinių brandos egzaminų pakartotinės sesijos metu atidėtus užsienio (anglų, rusų) kalbų egzaminus laikė 2 savivaldybės abiturientai, kurių darbai įvertinti: rusų kalbos – aukštesniuoju, anglų kalbos – patenkinamu lygiais.
Užbaigiant 2023–2024 mokslo metų etapą ir laukiant 2024–2025 mokslo metų pradžios, norėtųsi, kad mokyklos tinkamai pasiruoštų naujiems sisteminiams švietimo pokyčiams: dirbti pagal atnaujintas bendrąsias programas, stiprinti įtrauktį mokyklose, konsultuoti mokinius dėl valstybinių brandos egzaminų, vyksiančių 2025 metais, pokyčių. Savivaldybės švietimo politikos administratoriams kartu su bendrojo ugdymo mokyklų vadovais būtina susitarti dėl bendrų veiklos krypčių, numatyti visų išteklių, reikalingų mokyklų prieinamumui gerinti, valdymo sprendimus. Todėl svarbu ir toliau kurti savivaldybės švietimo bendruomenės bendradarbiavimo tinklus, orientuotus į švietimo įstaigų pažangą, siekiant kiekvieno mokinio asmeninės ūgties, gerinti mokinių mokymosi motyvaciją ir pasiekimus.